Folyóiratunkat a TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozata üzemelteti. |
Hajózástörténeti Közlemények |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
Veperdi András:Őfelsége KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA páncélos cirkálója
A KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA páncélos cirkáló 1895-1902 közötti festéssel. A flotta első, KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA nevet viselő páncélos cirkálójának építése 7 856 150 koronába került, mely összeget az osztrák és a magyar parlament a haditengerészet főparancsnokának, báró Sterneck altengernagynak a kérésére hagyta jóvá. Eredeti színei: fekete törzs, fehér csík a korlát alatt, fehér felépítmények és sárga kémények. A hajó kezdetben a torpedóhálók tartására szolgáló rudakat is viselt, de torpedóhálókat soha. A rudakat 1900-ban, a Kelet-Ázsiába való indulása előtt leszerelték.
Pályafutása: 1895. Szolgálatba áll, mint a nyári gyakorló hajóraj zászlóshajója. Május - július során részt vesz Kielben a Vilmos császár- csatorna megnyitó ünnepségein. 1896. Novembertől részt vesz Kréta nemzetközi blokádjában. 1897. Az év elején a Levantén tartózkodik, majd újból a Krétát blokád alatt tartó kötelék tagja. 1898. Kiküldetés (lobogómutogatás) Nyugat-Indiába. 1899. A hajóraj zászlóshajója. 1900. Kiküldetésre indul Kelet-Ázsiába. 1901/02. Állomáshajó szolgálat Kelet-Ázsiában. Részt vesz a boxerlázadás leverésében. 1901. 08. 07-én egy 160 fős különítményt Pekingbe küld. A különítmény Demeter György sorhajózászlós vezetésével részt vesz a Peisang-erődök megrohamozásában. A cirkáló 1902 márciusban a Jangce folyón Nankingig hajózik, közben felméréseket végez. A hajó 09. 25-én indul haza, és 12. 12-án érkezik meg Polába, ahol szolgálaton kívül helyezik 1903. Átépítés. Eltávolítják róla a csataárbocokat, de a lövegek számának megváltoztatására tett javaslat végrehajtását későbbi időpontra halasztják. 1904. Október 15-én szolgálatba áll a hajórajban. 1905. Hajóraj szolgálat. 1906/08. Tartalékban. A kupolatornyos 24 cm-es lövegek helyett nyitott pajzsos 19 cm-es lövegekkel látták el. 1909/10. Átépítés. Megváltoztatják a 15 cm-es lövegek elhelyezkedését. 1911. 06. 15-én újra szolgálatba áll. 1911. Szolgálat a nyári hajórajban. 1912. Földközi-tengeri utat tesz, majd 12. 20-án kazánjavítás végett Polába megy. 1913. Szolgálaton kívül. 1914 augusztusától 1917 szeptemberéig: Sebenicoban (Sibenik) állomásozik. (1915/16-ban a vízmentes rekeszeket acélgerendákkal erősítik meg). 1917. 01. 31-én Polába vezénylik leszerelésre. Februárban kiszerelik az összes lövegét és részben átadják a szárazföldi hadseregnek. A hajót átalakítják, és átadják mint lakóhajót a német haditengerészet Adrián szolgáló állománya (30 tiszt és 320 fő legénység) részére. 1918. Polában a német haditengerészek lakóhajója. 1920. Hadizsákmányként Nagy Britanniának ítélik, mely eladja egy olasz vállalatnak lebontásra. |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
A szerkesztők Hajózástörténeti Közlemények cskegyesulet[at]gmail.com © Minden jog fenntartva 2005-2014, TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozat |