Folyóiratunkat a TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozata üzemelteti.

Hajózástörténeti Közlemények

Kezdőlap     Küldetésünk     Szerkesztők     Aktuális     Archívum     Cikk küldése     Impresszum

   

Veperdi András:
Őfelsége KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA páncélos cirkálója

 

Típus: Páncélos cirkáló (védett cirkáló)
Testvérhajó: Nincs
Gyártó: Stabilimento Tecnico Triestino, Trieszt
Gerincfektetés: 1891. 10. 06.
Vízrebocsátás: 1893. 04. 29.
Szolgálatba állítás: 1895. 03. 24.
Vízkiszorítás: (építési): 5247 t (metrikus)
(maximális): 6122,5 t (metrikus)

Hossza:

106,6 m vízvonalon / 111,67 m függélyek között / 113,7 m legnagyobb
Szélessége: 16,25 m
Merülése: (építési): 6,13 m
(maximális): 6,84 m
Merülés változás: 1 cm = 12,6 t
Metacentrum: (építési): 3,745 m
(maximális): 3,340 m
Páncélzat: Öv és a 24 cm-es lövegállások: 100 mm,
Pk-i torony: 100 mm
Lövegállások: 80 mm
Fedélzet: 38 - 57 mm
Fegyverzet: 2 db 24 cm-es L/35 löveg, főtüzérség
8 db 15 cm-es L/35 löveg, közepes tüzérség
2 db 7 cm-es L/15 löveg
12 db 47 mm-es L/44 gytz (gyorstüzelő) löveg
6 db 47 mm-es L/33 gytz löveg (ezekből 4 db a csataárbocokon)
2 db 8 mm-es géppuska
4 db 45 cm-es rögzített torpedóvető cső a vízvonal felett, (1 a hajóorrban, 1 a taton 1-1 a két oldalon)
1910-től: 2 db 19 cm-es L/42 (-5° + 15° csőemelkedést biztosító lövegcső állványzaton)
8 db 15 cm-es L/35 (-5° + 15° csőemelkedést biztosító lövegcső állványzaton)
12 db 47 mm-es L/44 gytz löveg
2 db 47 mm-es L/33 gytz löveg (Hotchkiss)
4 db 37 mm-es gytz löveg (Vickers)
2 db 7 cm-es L/18 csónaklöveg
4 db 45 cm-es rögzített torpedóvető cső a vízvonal felett, (1 a hajóorrban, 1 a taton 1-1 a két oldalon)
Lőszerkészlet: 19 cm-es lövegekhez: 240 lövés (lövedék + kilövőtöltet, illetve lőszer a kisebb kalibereknél)
15 cm-es lövegekhez: 1120 lövés
7 cm-es lövegekhez: 288 lövés
47 mm-es lövegekhez: 5732 lövés
37 mm-es lövegekhez: 8000 lövés
8 db torpedó 45 cm-es L/4
Fényszóró: 4 db, 60 cm-es átmérővel
Hajtómű: 4 db hengeres ikerkazán
2 hengeres egyes kazán, (egyenként 11 atm)
2 db fekvő, háromhengeres, háromszoros expanziós, dugattyús gőzgép, 2 tengelyre
2 db hajócsavar, 4570 mm-es átmérővel
1 db kormánylapát
Főgép teljesítmény az 1894. 11. 08-i próbaúton: 9000 LE közepes,
9755 LE maximális
Sebesség az 1894. 11. 08-i próbaúton: 18,9 cs (csomó) közepes
19,35 cs maximális
Üzemanyagkészlet: 746 t szén
Hatótávolság: 3500 tmf 10 cs sebességgel
Személyzet: 32 + 443
 


 
A KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA páncélos cirkáló 1895-1902 közötti festéssel.
 

A flotta első, KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA nevet viselő páncélos cirkálójának építése 7 856 150 koronába került, mely összeget az osztrák és a magyar parlament a haditengerészet főparancsnokának, báró Sterneck altengernagynak a kérésére hagyta jóvá.

Eredeti színei: fekete törzs, fehér csík a korlát alatt, fehér felépítmények és sárga kémények. A hajó kezdetben a torpedóhálók tartására szolgáló rudakat is viselt, de torpedóhálókat soha. A rudakat 1900-ban, a Kelet-Ázsiába való indulása előtt leszerelték.

 

Pályafutása:

1895. Szolgálatba áll, mint a nyári gyakorló hajóraj zászlóshajója. Május - július során részt vesz Kielben a Vilmos császár- csatorna megnyitó ünnepségein.

1896. Novembertől részt vesz Kréta nemzetközi blokádjában.

1897. Az év elején a Levantén tartózkodik, majd újból a Krétát blokád alatt tartó kötelék tagja.

1898. Kiküldetés (lobogómutogatás) Nyugat-Indiába.

1899. A hajóraj zászlóshajója.

1900. Kiküldetésre indul Kelet-Ázsiába.

1901/02. Állomáshajó szolgálat Kelet-Ázsiában. Részt vesz a boxerlázadás leverésében. 1901. 08. 07-én egy 160 fős különítményt Pekingbe küld. A különítmény Demeter György sorhajózászlós vezetésével részt vesz a Peisang-erődök megrohamozásában. A cirkáló 1902 márciusban a Jangce folyón Nankingig hajózik, közben felméréseket végez. A hajó 09. 25-én indul haza, és 12. 12-án érkezik meg Polába, ahol szolgálaton kívül helyezik

1903. Átépítés. Eltávolítják róla a csataárbocokat, de a lövegek számának megváltoztatására tett javaslat végrehajtását későbbi időpontra halasztják.

1904. Október 15-én szolgálatba áll a hajórajban.

1905. Hajóraj szolgálat.

1906/08. Tartalékban. A kupolatornyos 24 cm-es lövegek helyett nyitott pajzsos 19 cm-es lövegekkel látták el.

1909/10. Átépítés. Megváltoztatják a 15 cm-es lövegek elhelyezkedését. 1911. 06. 15-én újra szolgálatba áll.

1911. Szolgálat a nyári hajórajban.

1912. Földközi-tengeri utat tesz, majd 12. 20-án kazánjavítás végett Polába megy.

1913. Szolgálaton kívül.

1914 augusztusától 1917 szeptemberéig: Sebenicoban (Sibenik) állomásozik. (1915/16-ban a vízmentes rekeszeket acélgerendákkal erősítik meg).

1917. 01. 31-én Polába vezénylik leszerelésre. Februárban kiszerelik az összes lövegét és részben átadják a szárazföldi hadseregnek. A hajót átalakítják, és átadják mint lakóhajót a német haditengerészet Adrián szolgáló állománya (30 tiszt és 320 fő legénység) részére.

1918. Polában a német haditengerészek lakóhajója.

1920. Hadizsákmányként Nagy Britanniának ítélik, mely eladja egy olasz vállalatnak lebontásra.


Kezdőlap     Küldetésünk     Szerkesztők     Aktuális     Archívum     Cikk küldése     Impresszum

Hajózástörténeti Közlemények
A szerkesztők
Hajózástörténeti Közlemények
cskegyesulet[at]gmail.com

© Minden jog fenntartva 2005-2014, TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozat