Folyóiratunkat a TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozata üzemelteti.

Hajózástörténeti Közlemények

Kezdőlap     Küldetésünk     Szerkesztők     Aktuális     Archívum     Cikk küldése     Impresszum

   

Illés András:
"Az Úristen másképp rendelte a dolgokat, miként azt mi reméltük."
(Roger Whiting: A spanyol Armada. Hajja & Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 2007. 195 o.)

 

  II. Fülöp hatalmas és sokszínű hajórajának, az Armadának története az angol könyvkiadás egyik kedvenc témája, népszerűsége Nelson ademiráliséhoz vagy a trafalgari csatáéhoz fogható. Különösen nagy számban jelentek meg történeti munkák az esemény négyszázadik évfordulójára 1988-ban. Jelen, ismertetésre kerülő könyvünk is ilyen, melynek első kiadása ekkor látott napvilágot.

  Magyar nyelven már találunk a témában egy fontos munkát, a népszerű angol történész David Howarth Az Armada pusztulása címmel (Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1988.) megjelent művét (eredeti, angol megjelenés: 1981). Roger Whiting magyar nyelven újonnan megjelent könyve tehát most mintegy "leporolja" a témát a magyar olvasó előtt, jóllehet e munka is már két évtizede, hogy először megjelent.

  Whiting könyvének újonnan megjelent magyar fordítása közli az eredeti, 1988-as kiadás előszavát is. Ebben a szerző hangsúlyozza, hogy azt az 1980-as évekbeli, az Armadával kapcsolatos történetírási "trendet" szándékozik követni, amely figyelembe veszi a spanyol forrásokat. Ezen tárgyilagosságra és nagyobb történeti pontosságra törekvő nézet talán legjelentősebb alakja a már említett David Howarth, aki 1981-ben megjelent, fent említett könyvének előszavában nyíltan jelentette ki, hogy az addig a témában megjelent angol történeti munkák mennyire elfogultak és egyoldalúak. Roger Whiting mindezek nyomán, és a 400. évfordulót kihasználva igyekszik összefoglalni az 1588-as eseményekkel kapcsolatos ismereteket. Spanyol levéltári források figyelembevételén kívül igyekezett felhasználni a tengeri (vagy búvár-) régészet eredményeit is, melyeket a könyv törzsszövegének utolsó fejezetében foglal össze. Whiting már az előszóban kijelenti a végkövetkeztetést, az akkor újkeletűnek számító kutatások eredményeit, miszerint II. Fülöp spanyol király nem Anglia meghódítása végett indította útnak az Armadát, hanem azért, hogy visszaszorítsa a spanyollal szemben mind növekvő angol befolyást, gondoljunk akár Sir Francis Drake portyáira az Újvilágból hazafelé tartó spanyol kincses flották ellen, a németalföldi szabadságharc lázadóinak nyújtott angol pénzügyi és anyagi segítségre, vagy a spanyol iga alá került Portugália felszabadításának burkolt támogatására. Ez a növekvő angol befolyás szorosan összefügg a 16. század talán legjelellemzőbb történelmi folyamatával, a fő tengeri kereskedelmi útvonalaknak, a nagy földrajzi felfedezések révén, a Mediterráneumból az Atlantikumba történő áthelyeződésével, illetve Anglia (és a későbbi Nagy-Britannia) előnyös földrajzi pozíciójából eredő politikai felemelkedésével. Ennek megakadályozása végett született meg a Németalföldön harcoló, Párma hercege vezette hadsereg és a La Manche-csatornába behajózó hatalmas Armada egyesítésének és a csapatok angliai partraszállásának terve. A szerző mindezek mellett még hangsúlyozza, hogy az újkeletű kutatások más megvilágításba helyezik az események főszereplőit is.

  A kötet egyes fejezeteinek részletes ismertetése helyett inkább igyekszünk röviden összefoglalni az eseményeket, blokkokba összefogva az egyes fejezeteket.

  Az első blokkba az első öt fejezetet sorolhatnánk. A szerző röviden, de kellő részletességgel áttekinti a történelmi hátteret, melyből éppúgy képet kaphatunk a reformáció nyugat-európai terjedéséről és az abból eredő politikai konfliktusokról, mint a spanyol abszolutizmus fénykoráról. Szó esik az Armada felállításáról és annak számos problematikájáról: soknemzetiségű flotta, főleg Mediterráneumbeli, óceáni hajózásra kevésbé alkalmas hajókból álló változatos hajópark, hihetetlen költségek, melyek az anyaországi és a gyarmatbirodalomból (gyakorlatilag az Újvilágból) származó bevételeket egyaránt felemészették. Mindezekhez járult még, hogy a kifutás késleltetésével az élelmiszer és ivóvízkészletek jelentős része tönkre ment, ami a későbbiekben súlyos gondokat okozott az út során és idővel a hajókon tomboló járványokhoz is vezetett. Megismerhetjük még az Armada parancsnokát Medina Sidonia herceget, akit az adminisztrátor II. Fülöp szervezői képességei miatt nevezett ki parancsnoknak, s aki meg volt győződve arról, hogy tengeri járatlansága miatt a legkevésbé alkalmas a feladatra. Képet kaphatunk az angliai félelmekről, melyek a La Coruna-i kikötőben gyülekező spanyol hajóhad hírére láttak napvilágot. Végezetül a szerző vet egy pillantást az angol flottára is, itt részletes adatokat találhatunk az új építésű angol hajókról, melyek kisebbek, karcsúbbak, alacsonyabbak és keskenyebbek mint az Armadáéi, valamint a korabeli tengerészeti tüzérségi eszközökről, ágyúkról, mozsarakról, csatakígyókról is.

  Képzeletbeli második blokkunkban helyezhetnénk el a La Manche-csatornán és az Északi-tengeren történt csatározásokat feldolgozó fejezeteket. Az Armadának, attól a pillanattól kezdve, hogy 1588. július 20-án kifutott a La Coruna-i kikötőből, súlyos nehézségekkel kellett szembenéznie (rossz minőségű élelmiszer és ivóvíz, embertelen viszonyok a hajókon, vegyes flotta miatti lassú és nehézkes haladás), a csatornán azonban gondjai tovább fokozódtak. Heves viharokkal kellett megküzdeniük, nyugodt időben pedig a Lord Howard főparancsnok vezette angol hadihajók zaklatták folyamatosan őket távolról leadott lövésekkel. E harcmodor a közelharchoz szokott spanyol tengerészek számára idegen volt. Az Armada hajóin szárazföldi csapatok várták az ellenséges hajók legénységével, azok fedélzetén történő összecsapást, illetve a partraszállást, ám ilyen körülmények közepette kevés hasznuk akadt. A Drake és Frobisher vezette angol hajórajok folyamatos zaklatása közepette a sokszínű Armadának nem adatott lehetősége döntő csata megvívására, ellenben az állandó rajtaütések során le-leszakadt egy-egy hajó, ami végül angol zsákmánnyá lett. Az angol hajók, bár kisebb kaliberű lövegekkel voltak ellátva, mint a spanyolok, mégis komolyabb károkat tudtak okozni az ellenségnek, annak ágyúinak effektív lőtávolán belül is(!), mivel egyrészt a spanyol tüzérségi személyzet kevésbé volt képzett, másrészt a használt ágyúgolyók nem voltak olyan jó minőségűek, mint az angolokéi. A szerző részletesen beszámol az augusztus 8-i gravelines-i csatáról is, ahol az angolok gyújtóhajókat vetettek be a Calais előtt horgonyzó és a Párma herceg csapatait szállító flottillára váró Armadával. Bár a gyújtóhajók közvetlenül semmilyen kárt nem okoztak, azonban a spanyol hajóknak el kellett vágniuk horgonyköteleiket, hogy kikerülhessék a lángoló naszádokat, s a flottán eluralkodó általános zűrzavar közepette számos vitorlásuk összeütközött.

  A harmadik blokkba az Armada pokoli hazaútjának eseményeit feldolgozó fejezetek kerülhetnének. A gravelines-i csata után nyilvánvalóvá vált, hogy nem lehetséges az inváziós erők átszállítása a Csatornán ezért Medina Sidonia úgy döntött, flottájával hazatér. Mivel el akarta kerülni a további veszteségeket, az azonnali visszafordulás helyett az egész Brit-szigetek megkerülésére adott utasítást. Mindeközben Erzsébet Angliájában továbbra is tartottak egy kelet-angliai, majd az Armada északra való haladásával, egy esetleges skóciai partraszállástól, ezért megindult a London körüli védművek kiépítése, illetve csapatösszevonásokra került sor a part mentén. Medina Sidonia hajóhada már nem szándékozott harcolni, partraszállásokra azonban mégis sor került bár nem úgy, ahogyan azt Fülöp király képzelte. A viharos Északi-tengeren hánykolódó földközi-tengeri hadi- és kereskedelmi hajókból álló flotta vitorlásai sorban szenvedtek hajótörést a skót partoktól, az Orkney-szigeteken keresztül végig az ír nyugati part mentén. A partot érők közül akadtak akik a helyiektől beszerzett élelem révén túl tudtak élni (mint a skót partoknál és az Orkney-szigeteken), majd katolikus skót hittársaikon keresztül hazajutottak Spanyolországba. Sokan lelték azonban halálukat hajóik pusztulásakor, vagy éppen a szárazföldön, amikor az ír partokra érve a helyi klánok tagjai gyakran megtámadták, kifosztották és/vagy lemészárolták őket. Végül 1588. szeptemberének második felében a flotta maradványa hazaért, az egyes hajók különböző spanyol kikötőkbe futottak be. A legénység elgyötört volt, a tengerészek rendkívül embertelen körülmények között élték meg az elmúlt heteket. A hajókon járványok dúltak, s az elszenvedett veszteségeket tovább növelte, hogy a kikötői hatóságok nem szívesen engedték ki a hajók legénységét a városokba, mert félő volt, hogy a járvány még jobban elharapózik. Összességében az Armada kb. 130 hajójából Whiting szerint 66 tért haza, összesen kb. 30 000 fős legénységéből pedig mintegy 20 000 fő halt meg. Ebből kb. 1500-ra tehető a ténylegesen csatákban elhulltak száma, kb 6000-re a hajótörésekkor tengerbe veszetteké, míg a járványok következtében meghaltak száma meghaladja a tízezret(!). A hazatéréssel foglalkozó fejezetet a szerző II. Fülöp további Anglia elleni inváziós kísérleteivel zárja, amelyek azonban mind volumenükben, mind eredményükben elmaradtak az 1588-as kísérlettől.

  A kötet zárófejezete a tengeri régészeti leletek feltárását ismerteti részletesen, elsősorban az ír partoknál elsüllyedt spanyol hajók tekintetében. Végezetül három függelékben, eredeti dokumentumok kivonatának és összevetésének formájában ismerhetjük meg az Armada igen vegyes összetételét, és a hajóraj állandó vita tárgyát képező létszáma körüli problémákat, illetve a spanyol veszteségeket. Utóbbihoz kapcsolódóan a szerző kronológiai és geográfiai szempontból lajstromba veszi az ír partok mentén bekövetkezett hajótöréseket is. A munka részletes, sokrétű bibliográfiával és indexszel zárul.

  Roger Whiting munkája részletekbe menően számol be az 1588-as eseményekről, a laikus közönség számára könnyen érthető színes, olvasmányos, helyt-helyt közvetlen stílusban, mely azonban marad annyira komoly, hogy a szakmai közönség is örömmel fogadhatja. A szerző jól foglalja össze az Armadával kapcsolatos szakirodalom eredményeit, bár inkább a primér forrásokra támaszkodik. Törekszik az objektivitásra, kritikával él a korábbi angol történetírói ferdítések és torzítások irányában, melyek egyik legfőbb oka a spanyol nyelvű források nem ismerete vagy szándékolt figyelmen kívül hagyása. Gyakran szólaltat meg korabeli szereplőket számos dokumentum közlése által, melyek jól illeszkednek a szerző mondanivalójába, a történet eseményszövésébe, nem törik meg annak lendületét. Mindazonáltal a primér források használatánál is érzékelhető a forráskritika jelenléte írásában. Külön kiemelendő, hogy a szerző a történelemnél experimentálisabb és gyakorlatiasabb jellegű tengeri régészetet is remekül beilleszti kutatásaiba, s a másik diszciplina eredményeit külön is ismerteti, mely arra utal, hogy képes megfelelően értékelni annak szerepét és jelentőségét.

  Mindent összevetve A spanyol Armada igazi, jó történeti munka, mely megfelelő arányban ötvözi a politika-, a diplomácia- és a hadtörténetet, egy rendkívül izgalmas és olvasmányos, szinte az Olvasó szeme előtt megelevenedő legendát idézve fel.

 

Kezdőlap     Küldetésünk     Szerkesztők     Aktuális     Archívum     Cikk küldése     Impresszum

Hajózástörténeti Közlemények
A szerkesztők
Hajózástörténeti Közlemények
cskegyesulet[at]gmail.com

© Minden jog fenntartva 2005-2014, TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozat