Folyóiratunkat a TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozata üzemelteti. |
Hajózástörténeti Közlemények |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
Illés András:Nelson cadizi memoranduma "...De elmondom Önnek, hogy én mit gondolok erről. Úgy vélem, hogy ez majd meglepi és összezavarja az ellenséget. Nem fogják tudni mire készülök. Az egész egy zűrzavaros csatába fog torkollani és pontosan ez az amit akarok."[1] A cádizi (vagy más néven trafalgari) memorandum nem más, mint Horatio Nelson altengernagy, a francia-spanyol egyesített flotta ellen megvívandó, majdani csatára vonatkozó irányelveinek, 1805. október 9-én papírra vetett összefoglalása. E dokumentum minden bizonnyal a brit Királyi Haditengerészet történetének egyik leghíresebb feljegyzése, saját szerzője által a benne foglaltakra alkalmazott kifejezés - a "Nelson-vonás" (Nelson touch) - később az angol nyelvbe is belopta magát, s mint egy hadi helyzet Nelsonra jellemző kezelése, megoldása (bátor, merész kockázatvállalás, újszerű megoldás alkalmazása a siker érdekében) értendő. Ismereteink szerint a memorandum teljes szövege magyarul még nem került publikálásra. Jelen sorok írójának, egy a Hadtörténelmi Közlemények 2005. évi 4. számában megjelent forrásközlése szintén tartalmazza e dokumentum fordítását egy nagyobb válogatás részeként, de az alábbiakban olvasható, rövid bevezető tanulmány nélkül.[2] Utóbbival szerves egységet alkotva a dokumentum fordítása illetve eredeti szövege először jelen folyóirat hasábjain olvasható. A memorandum eredete A cádizi memorandum, mint Nelson taktikai gondolkodásának végső lépcsője, a 18. század folyamán döntő tengeri ütközet megvívására gyakorlatilag alkalmatlan csatasorban való harc megreformálására való törekvéseken, saját, 1803-ban íródott (touloni) taktikai memorandumán, illetve az 1805 szeptemberében Sir Richard Keats kapitánnyal valamint Lord Sidmouth, Henry Addington korábbi miniszterelnökkel folytatott diskurzuson alapul. A tengeri taktikában a 17. század közepére kialakuló és másfél évszázadon keresztül meghatározó csatasorban való harc - melynek során a flották egymás mögött, egyvonalban felvonuló, oldalütegsorokkal épített vitorlás sorhajói csaptak össze a velük szemben hasonló módon felálló ellenféllel - sikertelenségének megoldása érdekében, a 18. század folyamán több haditengerészeti vezető is kísérletezett olyan módszer kidolgozásával, mely egyértelmű győzelemre vezet az ellenféllel szemben.[3] Végül a század végén, az 1782-ben vívott Les Saintes-i tengeri csata hozott fordulatot, amikor is, kihasználva a szélirány hirtelen változását, a George Brydges Rodney admirális vezette brit flotta egyes hajói áttörték a François Joseph Paul de Grasse vezette francia hajóhad vonalát és öt hajót - közte a francia parancsnokét is - elfogtak.[4] A győzelemnek ez a módja minden bizonnyal nagy hatást gyakorolt az akkor még 24. életévét sem betöltött Nelsonra. Későbbi taktikai gondolkodására ennél is komolyabb hatást gyakorolhatott az az eljárás, melyet Lord Richard Howe dolgozott ki és alkalmazott az 1794. évi, később "Dicsőséges Június Elseje" néven emlegetett csatában. Howe felismerte, hogy az ellenfél legyőzéséhez nem elég áttörni vonalát, s az áttört hajókkal kereszttűzbe fogni valamely kisebb raját. Ehelyett úgy döntött, hogy minden egyes hajója törjön át az ellenfél egy-egy hajója mögött, s ezután a szélalatti oldalról bocsátkozzon azzal közelharcba.[5] Bár az utasítást ebben a formájában nem sikerült végrehajtani, a csatában a britek elfogtak hat ellenséges hajót egyet pedig elsüllyesztettek.[6] Ekkorra a hatékony tüzérségi munka és ennek következtében az ágyúkkal vívott közelharc fontosabb tényező egy csata megnyerésében, mint a nyolc évtizeden át dogmaként ismételt vonalon belüli pozíciótartás és a vonalformációban való manőverezés.[7] Mindezek közvetlen hatása felismerhető Nelson 1803. évi (touloni) taktikai memorandumában. Ebben kifejti, hogy "egy angol főparancsnok dolga mindenekelőtt az kell legyen, hogy a számára legkedvezőbb körülmények közepette bocsátkozzon harcba az ellenség flottájával", mely alatt alapvetően a közvetlen közelről megvívott tüzérségi párbajt érti. A közelharc hangsúlyozása mellett elveti a bonyolult manőverezést annak időigényes volta miatt: "ha a két flotta egyaránt hajlandóságot mutat a harcra, de némi manőverezés szükséges, akkor az úgy a legjobb ha minél kevesebb", mivel "a nap hamar elvész emiatt". Legalább ennyire lényeges az is, hogy beosztottai tökéletesen tisztában legyenek szándékaival, s különösebb utasítások, zászlójelzések nélkül is tudják, hogyan cselekedjenek a harc folyamán. A dokumentum további részében két metódust ír le az ellenség megtámadására szinte a legapróbb részletekig lebontva. Mindkét eljárás közös alapja az ellenség vonalának átvágása.[8] E kockázatos, az ellenség vonalának áttörésén alapuló manőverek mindazonáltal magas szintű vitorlakezelést és tüzérségi munkát valamint kiváló morált követeltek meg.[9] Az 1805. október 9-i cádizi memorandumban olvasható irányelvek szinte szóról szóra egyazon gondolatoknak az írásba foglalása, melyeket Nelson 1805 szeptemberében Sir Richard Keats kapitánnyal folytatott beszélgetése során fogalmazott meg. Rögtön az elején kifejti, amit már a touloni memorandumban is: "egyetlen nap sem lehet elég hosszú két flotta összerendezésére és döntő csata megvívására a régi módszer szerint". Ezután következik az a gondolat, mely korábban nem bukkan fel Nelsonnál, viszont meghatározó képe a későbbi trafalgari csatának, vagyis a flotta oszlopokra bontása. Nelson három részre szándékozott osztani hajóhadát, ebből az első a gyorsabb, két ütegfedélzetes hadihajókból állt volna, s ezt egyfajta tartalékként szándékozott felhasználni ott, ahol majd úgy ítéli meg, hogy az szükséges. A flotta fennmaradó, két oszlopba rendezett részével az ellenség vonalának első hajótól számított egyharmadánál szándékozott "nekik menni"[10]. Az effejta, csatasorra merőlegesen, oszlopokban történő támadásnak természetesen meg volt a maga kockázata, hiszen az oszlopok élein haladó hajók egy időre ki voltak téve az ellenség ágyútüzének. E tekintetben azonban Nelson nem annyira alábecsülte ellenfelét, mint inkább számításba vette azok gyatra tüzérségi képességeit.[11] Mint Nicholas Tracy feltételezi, a három oszlopban való felvonulással valószínűleg sokkolni akarta az ellenfelet, illetve a több ponton történő, éppen ezért több hajóra kiterjedő támadás révén akart komolyabb veszteségeket okozni az egyesített flottának.[12] Pár nappal később - az időpont egyelőre, a kutatások jelen állása szerint közelebbről nem meghatározható - még mielőtt elhagyta volna Angliát, Nelson Lord Sidmouth-val, a korábbi Henry Addington miniszterelnökkel ebédelt, s az ebédet követően ujjaival egy kisebb asztal lapjára vázolta fel tervét. Ekkor is két oszlopban való támadást említ, melyekkel célja az eseményektől függően vagy az ellenség előhadának és centrumának, vagy a centrumnak és az utóhadnak az elfogása.[13] A két oszloppal végrehajtandó támadást megerősíti az a kijelentése is, miszerint "Rodney egy ponton törte át a vonalat, én két helyen fogom", mellyel a már említett Les Saints-i esetre utal.[14] A cadizi memorandum Az alábbiakban részletesen kiemelezzük a memorandumot, ismertetve a benne foglaltakat, majd az ezt követő részben összevetjük a valós eseményekkel, vizsgálva, hogy a memorandumban foglaltak mennyiben valósultak, valósulhattak meg. A taktikai gondolkodásának csúcspontját jelentő cádizi memorandum megírása előtt, Nelson élőszóban is megbeszélte tervét beosztottaival, azonban az ekkor elhangzottakról egyik kapitánya sem hagyott örökül feljegyzést, legalábbis ilyen eddig nem került elő. Magát a memorandumot pedig alapvetően régi barátjának, a parancsnokhelyettesi posztot betöltő Cuthbert Collingwood altengernagynak írta, amint arra az eredeti dokumentum javításai is utalnak.[15] Nelson a cádizi memorandumban már módosít annyit a Keats-beszélgetéshez képest, hogy "a flottát a felvonulási rendnek megfelelően" tartja csatarendben. A három oszlop itt is jelen van, de annyi módosítással, hogy az "előretolt raj" már nem pusztán tartalék szerepét tölti be (bár ennek lehetőségére is van utalás az első bekezdés végén), hanem konkrét feladatot szab számára, nevezetesen, hogy a szél felőli raj (vagyis a sajátja) centrumbéli áttörési pontja előtt három-négy hajóval vágja át az ellenség centrumának vonalát a főparancsnok elfogása végett. A harmadik oszlopot képező szél alatti hajórajnak, melyet a parancsnokhelyettes, azaz Collingwood vezet, az ellenség vonalának végétől számított tizenkettedik hajónál kell áttörnie.[16] Nelson saját részről 40 (8-16-16 hajó), míg az egyesített flotta részéről 46 sorhajóval számol. Ennek megfelelően, amennyiben akár egyik, akár másik flotta kevesebb hajót számlál, arányosan kisebb részt kell elvágni, de csak annyit, hogy a britek megmaradjanak legalább 25%-os fölényben az elvágott ellenséges hajók számához képest. Mivel a memorandum feltételezi, hogy a brit flotta támadása a szél felőli oldalról történik, ez azt jelenti, hogy Nelson számításba vette az ellenfél előhadának nehézségeit, a visszafordulás és társaik megsegítése tekintetében. Így tervének értelmében, miként azt írja is, erőfölényt kíván létrehozni az ellenfél centrumával és utóhadával szemben. Számításai szerint az egyesített flotta első húsz hajója az áttörés sikeres végrehajtása esetén nem, vagy csak hosszú idő múlva tud részt venni a harcban. Nelson külön bekezdésben rendelkezik az elfogott hajók pozícióiról is amennyiben az élhad hajói a megtámadottak segítségére igyekeznének sietni. Mindezek mellett még előírja, hogy a hajók teljes vitorlázattal, szárnyvitorláikat is kifeszítve közelítsék meg az ellenség vonalát, hogy minél rövidebb ideig legyenek kitéve az ágyútűznek a megközelítési fázisban. Ezzel szintén feltételezi, pontosabban számításba veszi az ellenség tüzérségi munkájának gyenge voltát, amint arról már fentebb szót ejtettünk. Számol azzal is, hogy nyílván nem minden saját hajó lesz képes, teljes vitorlázat mellett sem, ugyanolyan sebességgel közelíteni, azaz lesznek lemaradozók, akik hátsóbb pozíciójuk miatti késedelem okán még később kapcsolódhatnak be a harcba, esetlegesen az ellenség vonalát sem tudják majd már átvágni. Az angolszász szakirodalomban gyakran idézik a memorandumból a következőket: "a parancsnokhelyettes minden lehetséges dologban irányítja vonala mozdulatait", illetve "ha a jelzőzászlókat nem lehetne jól látni, vagy világosan értelmezni, túl nagy hibát aligha vét az a kapitány, aki hajójával az ellenség hajója mellé helyezkedik". E két mondatrész pontosan mutatja, hogy Nelson memoranduma alapvetően irányelvek gyűjteménye, s nem határozott utasításoké, valamint szép példája Nelson rugalmas vezetési stílusának, a hadműveleti szabadság alkalmazásának, mely nagyfokú bizalmat sugároz Collingwood, illetve minden beosztottja irányába, s olyan vezető képét vetíti elénk, aki bízik alárendeltjeiben és azok felelősségteljes döntési képességeiben. Collingwood kapcsán a dokumentum utolsó előtti bekezdésében megerősíti a szél alatti raj áttörési pontjának fontosságát, illetve a parancsnokhelyettesnek szánt hadműveleti szabadságot. Ezzel áll kapcsolatban az utolsó bekezdés is, melyben rávilágít a parancsnokhelyettes vezette oszlop megmozdulásának fontosságára azzal, hogy ő maga, mint főparancsnok igyekszik elkövetni mindent, Collingwood áttörésének fedezése érdekében. Összességében tehát látható Nelson terve: a létszámhátránytól függetlenül helyi erőfölény kialakítására törekvő, bátor, kockázatot vállaló, offenzív felfogásban tervezett hadművelet, mely hadműveleti szabadságot biztosítva a parancsnokhelyettesnek, több oszlopban való támadást irányoz elő az ellenfél csatasorának áttörése, s ezt követően az egyes hajóegységeknek, a jobb brit tüzérségi teljesítményt kihasználva, közelharcban történő legyőzése végett, építve az ellenfél ebbéli gyengeségére. A valóság Az 1805. október 21-i trafalgari csatában végül nem minden úgy alakult, ahogyan az a memorandumban foglaltatott - ez főleg a számszerű adatokra értendő.[17] Ami Nelson alapvető elgondolását illeti, tehát az ellenség vonalának a centrumban és az utóhad elején történő áttörése, majd a szél alatti oldalról való támadás és közelharcban a nagyobb brit tűzgyorsaság és jobb tüzérségi munka kihasználása, a terv bevált. Előbb a számszerű eltérésekről. Nelson 40 saját és 46 ellenséges hajóval számolt, ehhez képest mindkét fél 13-13 hajóval kevesebbet számlált a csatában. Emiatt Nelson el kellett hagyja a nyolc, két ütegfedélzetesből álló előretolt rajt, melynek hajóit beosztotta saját és Collingwood oszlopába. A két oszlop még így is a memorandumban előírt 16-16 hajónál kevesebb egységből állt (12-15). Nelsonnak a memorandum megírása utáni napon, október 10-én összeállított hadrendje azt sugallja, hogy már akkor lemondott az előretolt rajról,[18] holott a parancsnoksága alatt álló hajók akkori száma (35) ezt nem indokolja.[19] Nem zárható ki, hogy előre számolt a Thomas Louis ellentengernagy vezette, készletekért Gibraltárba tartó hajóraj esetleges távollétével - ugyanis e hajók szintén szerepelnek a dokumentumon - s a csata ilyen alkalommal történő bekövetkezésével. Amennyiben valóban így kalkulált, később igaza is lett. Marianne Czisnik feltételezése szerint Nelson a csata napján csak azért tizenkét hajót osztott be saját oszlopába, mert számított rá, hogy az akkor valóban távollévő Louis hajóraja az utolsó pillanatban befut.[20] Az a tény pedig, hogy Collingwood oszlopába Nelson több hajót osztott, mint a sajátjába, valamint, hogy saját oszlopa élhajói a nagyobb, három ütegfedélzetesekből kerültek ki, mutatja egyrészt, hogy mennyire fontosnak tartotta az ellenfél hátsó alakzatával való gyors elbánást, másrészt, hogy hangsúlyt fektetett az ellenség centrumban lévő erőire való mihamarabbi, minél nagyobb csapásmérésre.[21] Utóbbiban szerepet játszhatott az is, hogy az áttörő három ütegfedélzetes sorhajók jobban képesek viszonozni a több irányból jövő tüzet, amennyiben a nyomukban haladó társaik nem követnék őket elég gyorsan, lekötendő az ellenfél hátrébb haladó hajóit, melyek így az áttörőre zárkózhatnak. A számokkal és a lehetőségekkel el lehetne még játszadozni, mindenesetre a későbbi események ismeretében megkockáztatható az a kijelentés, hogy a csata abban a pillanatban eldőlt, amikor a brit hajóoszlopoknak sikerült átvágniuk a francia-spanyol vonalat. A szél alatti raj áttörési pontja sem pontosan az volt, melyet Nelson meghatározott. Collingwoodnak az ellenfél vonalának végétől számított tizenkettedik hajónál kellett volna áttörnie, azonban valójában a tizenötödik és a tizenhatodik hajó között vágta át azt. A tizenhatodik hajó, a Santa Ana, Don Ignacio Maria de Alava spanyol altengernagy zászlóshajója volt, s egyes vélemények szerint, Collingwood éppen emiatt a tény miatt tört át ezen a ponton, de nem zárható ki az sem, hogy egyszerűen nem vette észre, pontosan melyik hajónál vágja át a vonalat.[22] Nelson a cádizi memorandumban csak Collingwoodra vonatkozóan írta elő pontosan, hogy hol törjön át, saját oszlopának nem. Mindenesetre az első francia lövések után, mind az angol mind a francia-spanyol flotta zászlóshajói felvonták a tengernagyi lobogókat. Nelson ennek nyomán a Victoryval irányt váltott, és sikerült a francia főparancsnok, Pierre Charles Jean-Baptiste Silvestre de Villeneuve tengernagy zászlóshajója, a Bucentaure mögött áttörnie, melyet az első sortűz elsöprő ereje gyakorlatilag azonnal megbénított.[23] A teljes vitorlázattal végrehajtandó megközelítés alapvetően azt a célt szolgálta, hogy ebben a fázisban a sérülékeny orr-részükkel az ellenség lőtávolába tartó angol hajók minél rövidebb ideig legyenek kitéve az ágyútűznek. Ehhez azonban, mint Nelson is írja, szükséges a teljes vitorlázat és a szárnyvitorlák kifeszítése, ami viszont nagyobb, ráadásul a hajótestnél gyúlékonyabb célfelületet jelent. Az áttörés során, vagy azt közvetlenül megelőzően, a legénységnek le kellett vágnia a szárnyvitorlákat, egyrészt a közelharc jelentette fokozott tűzveszély miatt, másrészt, hogy lelassítsák hajóikat az ellenség szél alatti oldalához való azonnali odafordulás végett.[24] A dolog pikantériája az, hogy a csata napján igen gyenge szél fújt, a leggyorsabb sorhajók sebessége alig haladhatta meg az 5-6 km/h-t. Az egyesített flotta hajói, miképp azt Nelson feltételezte, igyekeztek segítséget nyújtani a megtámadott centrumnak és utóhadnak. A francia-spanyol flotta élhadának négy francia (Formidable, Scipion, Duguay-Trouin, Mont Blanc) és egy spanyol (Neptuno) sorhajója Dumanoir ellentengernagy vezetésével valóban megkísérelt a megtámadott egységek segítségére sietni a csata során.[25] A spanyol hajót az angolok elfogták, a négy francia hajó elmenekült, majd november 2-án harc nélkül megadta magát Sir Richard Strachan admirális angol hajórajának a Vizcayai-öbölben.[26] A francia-spanyol flotta élhadának többi hajója vissza sem fordult, hanem tartotta a cádizi irányt. Collingwood önálló vezetése is meghozta gyümölcsét, ami bizonyítja azt is, hogy Nelson mennyire jól ismerte helyettesét, s annak képességeit. A szél alatti rajnak több hajóval kellett összecsapnia, mint Nelson oszlopának, ráadásul a tervezett létszámfölényben történő támadás sem valósult meg. Collingwood oszlopában jórészt 74 ágyús sorhajók vették fel a küzdelmet francia-spanyol flotta hasonló hajóival, s végül a jobb hajózási ismeretek és a jobb tüzérségi munka egyértelműen Collingwood javára döntötték el az összecsapást. Mindent egybevetve látható, hogy a valóságban, ha nem is az előirányzott formában és mértékben, de sikerült megvalósítani a memorandumban foglaltakat az ellenség csatasorának önálló vezetésű oszlopokban való áttörése, hajóegységeinek közelharcban történő, tüzérségi munkabeli fölényen alapuló legyőzése tekintetében. A memorandum jelentősége Nelson cádizi memoranduma a korábbi véleményekkel ellentétben nem valamilyen isteni szikra sugallta forradalmi újítás, hanem egy olyan taktikai eljárás írásba foglalása, mely pontott tett egy több mint két évtizede tartó reformfolyamat végére. E folyamat gyökerei a 18. század közepéig nyúlnak vissza, amikor a csatasorban való harc "doktrínából dogmává merevedett".[27] A század folyamán vívott döntetlen csaták mutatták meg, hogy a vonalharcászat kora lejárt, azonban a megmerevedett szemlélet komolyan hátráltatta a döntő győzelem kivívását. Les Saints megmutatta a követendő utat, ezt követően mind többször sikerült a brit flottának komoly győzelmeket aratnia ellenfeleivel szemben. E folyamat kiemelkedő személyisége Horatio Nelson admirális, elméleti gondolkodásának eredménye pedig a napóleoni háborúk egyik legfényesebb tengeri győzelme. A cádizi memorandum e győzelem tintával papírra vetett alapköve. De Nelson nagysága nem ennek kiötlésében az igazán jelentős, sokkal inkább abban, hogy azok közé tartozott, akik mertek újdonságokkal kísérletezni (ráadásul sikerrel), elszakadni a sikertelen hagyományos elgondolásoktól. Ennek fejlődését láthatjuk korábbi megnyilatkozásaiban és cselekedeteiben (manővere a Szent Vince-fok-i csatában vagy nílusi taktikája, melyek itt nem kerültek terítékre). Trafalgar mindezek végső kiforrása: "Nelson-vonás" némi újítással és nagyfokú kockázatvállalással a döntés érdekében. Talán kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a nyugati individualista eszmény egyik legszebb példája, hiszen mert elszakadni a dogmatikus hagyományoktól, és saját felelősségére, saját elhatározásából valami újjal kísérletezve aratott világraszóló diadalt. Taktikája nem isteni szikraként pattant ki elméjéből, hanem tudatos tanulás, elméleti kísérletezés és gyakorlati megfigyelés eredményeképpen fejlődött ki, s nem más, mint tudatosan vakmerő kockázatvállalás a körülmények teljes számításba vételével. Nagyságát emellett vezetési rugalmasságában is megláthatjuk. Ő maga hajlamos volt eltérni a kapott parancstól, s maga feje után menve kihasználni egy-egy, a siker halovány reményét sugalló taktikai lehetőséget. S mint a memorandumból is kiviláglik, ezt elvárta beosztott parancsnokaitól is. Sőt, nem csak elvárta az önálló taktikai kezdeményezést, az alkalmas pillanat megragadására való hajlandóságot, hanem bíztatta is erre embereit. Mindezek eredményeképpen lett a memorandum, parancs helyett, irányelvek gyűjteménye.
Nelson cadizi memoranduma (Közli: Corbett 1905. 316-320. o. http://www.gutenberg.org/files/16695/16695-8.txt)[28] Memorandum. Secret. Victory, off Cadiz, 9th October, 1805. Thinking it almost impossible to bring a fleet of forty sail of the line into line of battle in variable winds, thick weather, and other circumstances which must occur, without such a loss of time that the opportunity would probably be lost of bringing the enemy to battle in such a manner as to make the business decisive; I have therefore made up my mind to keep the fleet in that position of sailing (with the exception of the first and second in command), that the order of sailing is to be the order of battle; placing the fleet in two lines of sixteen ships each, with an advance squadron of eight of the fastest sailing two-decked ships, which[29] will always make, if wanted, a line of twenty-four sail on whichever line the commander-in-chief may direct. The second in command will[30], after my intentions are made known to him, have the entire direction of his line; to make the attack upon the enemy, and to follow up the blow until they are captured or destroyed. If the enemy's fleet should be seen to windward in line of battle, and that the two lines and the advanced squadron can fetch them,[31] they will probably be so extended that their van could not succour their rear. I should therefore probably make the second in command's[32] signal, to lead through about the twelfth ship from the rear (or wherever he[33] could fetch, if not able to get as far advanced). My line would lead through about their centre; and the advanced squadron to cut two, three, or four ships ahead of their centre, so far as to ensure getting at their commander-in-chief on whom every effort must be made to capture. The whole impression of the British fleet must be to overpower from two to three ships ahead of their commander-in-chief, supposed to be in the centre, to the rear of their fleet. I will suppose twenty sail of the enemy's line to be untouched; it must be some time before they could perform a manoeuvre to bring their force compact to attack any part of the British fleet engaged, or to succour their own ships; which indeed would be impossible, without mixing with the ships engaged.[34] Something must be left to chance; nothing is sure in a sea fight beyond all others. Shots will carry away the masts and yards of friends as well as foes; but I look with confidence to a victory before the van of the enemy could succour their rear;[35] and then the British fleet would most of them be ready to receive their twenty sail of the line, or to pursue them, should they endeavour to make off. If the van of the enemy tacks, the captured ships must run to leeward of the British fleet; if the enemy wears, the British must place themselves between the enemy and the captured and disabled British ships; and should the enemy close, I have no fears as to the result. The second in command will, in all possible things, direct the movements of his line, by keeping them as compact as the nature of the circumstances will admit. Captains are to look to their particular line as their rallying point. But in case signals can neither be seen nor perfectly understood, no captain can do very wrong if he places his ship alongside that of an enemy. [Plan] Of the intended attack from to-windward, the enemy in the line of battle ready to attack.[36]
The divisions of the British fleet will be brought nearly within gunshot of the enemy's centre. The signal will most probably be made for the lee line to bear up together, to set all their sails, even steering sails[37] in order to get as quickly as possible to the enemy's line and to cut through, beginning from the twelfth ship from the enemy's rear. Some ships may not get through their exact place; but they will always be at hand to assist their friends; and if any are thrown round the rear of the enemy, they will effectually complete the business of twelve sail of the enemy. Should the enemy wear together, or bear up and sail large, still the twelve ships, composing in the first position the enemy's rear, are to be the object of attack of the lee line, unless otherwise directed by the commander-in-chief; which is scarcely to be expected, as the entire management of the lee line, after the intention of the commander-in-chief is[38] signified, is intended to be left to the judgment of the admiral commanding that line. The remainder of the enemy's fleet, thirty-four sail, are to be left to the management of the commander-in-chief, who will endeavour to take care that the movements of the second in command are as little interrupted as possible. Nelson & Brontë[39]
A magyar fordítás: Memorandum. Titkos. Victory, Cadiznál, 1805. október 9. Úgy vélem, majdhogynem lehetetlen csatasorba rendezni egy negyven hajóból álló flottát[40] - változó szelek, borús idő és olyan körülmények közepette, amikor minden megtörténik, ami csak megtörténhet - olyan időveszteség nélkül, ami alatt el ne veszne a lehetőség az ellenség döntő csatára kényszerítésére. Ezért elhatároztam, hogy a flottát a felvonulási rendnek megfelelően tartom csatarendben (a főparancsnok[41] és a parancsnokhelyettes[42] kivételével) két, egyenként 16 sorhajóból álló vonalra osztva, az élen a nyolc leggyorsabb két ütegfedélzetesből álló előretolt rajjal, mellyel - amennyiben szükséges - mindig létrehozható lesz egy huszonnégy sorhajóból álló vonal, abból [a vonalból], amelyre a főparancsnok választása esik.[43] A parancsnokhelyettes[44], szándékaim ismeretében, vonala teljes hosszában megtámadja az ellenséget, s egészen addig folytatja a harcot, amíg azok [ti. az ellenség hajói] fogságba esnek vagy elpusztulnak. Amennyiben az ellenséges flotta a szél felőli oldalon tűnne fel csatasorba [rendeződve], s olyan helyzetben, hogy a két vonal és az előretolt raj el tudja érni őket,[45] [formációja] valószínűleg olyannyira szét lesz húzódva, hogy az előhaduk képtelen lesz segíteni a többieket. Ezért valószínűleg jelzem a parancsnokhelyettesnek,[46] hogy az [ellenséges] utóvédtől számított tizenkettedik hajó környékén törjön át (vagy ahol[47] el tudja érni őket, ha nem jutna ennyire előre); az én vonalam a centrumuk környékén fog áttörni; élrajunk két, három vagy négy hajóval a centrumuk előtt metszi [a vonalukat], azért, hogy biztosítsa a hozzáférést a főparancsnokukhoz, akinek elfogására minden erőfeszítést meg kell tenni. A brit flottának, fellépésével, túlerőt kell kialakítania az ellenség főparancsnoka - aki feltehetően a centrumban fog elhelyezkedni - előtti második vagy harmadik hajó környékétől az utóvédjükig. Feltételezésem szerint az ellenség vonalának húsz hajója marad érintetlen;[48] s némi időbe telik, mire manővert tudnak végrehajtani erőik összevonása végett, hogy megtámadják a harcban álló brit hajórajt, vagy mire segítséget nyújthatnak saját hajóiknak; s mindezt teljességgel lehetetlen lesz [véghezvinniük] a harcban álló hajókkal való keveredés nélkül.[49] Néhány dolgot a véletlenre kell bíznunk; végül is a tengeri harcban semmi sem biztos. Ágyúgolyó fogja ledönteni az árbocokat és elsodorni a vitorlarudakat nálunk éppúgy, mint az ellenségnél; de én biztos vagyok benne, hogy győzünk, mielőtt az ellenség élhajói utóvédjük[50] segítségére siethetnének, és hogy a brit hajóhad java része készen áll majd a húsz sorhajójuk fogadására, vagy üldözésére, ha menekülni próbálnának.[51] Ha az ellenség élhada szél ellen fordul, az elfogott hajóknak a brit flotta szél alatti oldalára kell húzódniuk; ha az ellenség széllel fordul, a briteknek kell az ellenség, illetve az elfogott [ellenséges] és a harcképtelen brit hajók közé helyezkedniük; s ha az ellenség közelítene, semmi kétségem az eredményt illetően. A parancsnokhelyettes minden lehetséges dologban irányítja vonala mozdulatait, olyan zárt rendben tartva őket, amennyire az adott körülmények között lehetséges. A kapitányok úgy tekintsenek saját vonalukra, mint gyülekezési pontra. Abban az esetben, ha a jelzőzászlókat nem lehetne jól látni, vagy világosan értelmezni, túl nagy hibát aligha vét az a kapitány, aki hajójával az ellenség hajója mellé helyezkedik. A szél felőli oldalról végrehajtandó támadás terve; az ellenség harcrendben, készen a támadás fogadására A brit hajóhad oszlopai az ellenség centrumának lőtávolába fognak kerülni. A legvalószínűbb, hogy ekkor kapják majd a jelzést a szél alatti vonalban lévő hajók, hogy együtt, lassan közelítsenek [az ellenséghez], bontsák ki minden vitorlájukat, még a szárnyvitorlákat[52] is, hogy amilyen hamar csak lehetséges, elérjék az ellenség vonalát és az utóvédjétől [számított] tizenkettedik hajónál áttörjék azt. Néhány hajó nem tud majd a kívánt helyen áttörni, de azok mindig kéznél lesznek, hogy bajtársaikat segítsék; és ha bármelyikük akár csak egyetlen lövést is lead az ellenség utóvédjére, eredményesen [hozzájárul ahhoz, hogy] az ellenség tizenkét sorhajója teljesítse [az általam neki szánt] szerepét. Hacsak a főparancsnok máshogy nem rendelkezik, a szél alatti vonal támadásának célpontja még akkor is elsősorban a tizenkét sorhajóból álló ellenséges utóhad legyen, ha az ellenség széllel fordulna, vagy negyedszéllel vitorlázva lassan közeledne; ilyen utasítás azonban aligha várható, mivel a főparancsnok határozott szándéka szerint a szél alatti vonal teljes vezetése a vonalat parancsnokló admirális ítéletére bízatik. Az ellenség flottájának maradék harmincnégy hajójával [szembeni fellépés] a főparancsnokra marad, aki próbál majd ügyelni, hogy a parancsnokhelyettes hadmozdulatait oly kevéssé zavarja meg, amennyire csak lehetséges. Nelson & Brontë[53]
1 Nelson Sir Richard Keats-nek társalgásuk folyamán 1805 szeptemberében. Idézi Nicholas TRACY: Nelson's Battles. The Art of Victory in the Age of Sail. Chatham Publishing, London, 1996. (továbbiakban: TRACY 1996.) 176. o. A szeptember eleji időpontról tájékoztat: Colin WHITE: Nelson's 1805 Battle Plan. Journal for Maritime Research, May 2002. (a továbbiakban: WHITE 2002.) http://www.jmr.nmm.ac.uk/server/show/conJmrArticle.32/viewPage/1 (hozzáférés: 2005. október 20.)
2 Az említett forrásközlésre lásd ILLÉS András: Dokumentumok a trafalgari hadjáratból. Hadtörténelmi Közlemények 2005/4. 962-982. o.
3 A vonalharcászat és a csatasorban való harc itt nem kifejtett kialakulására, valamint kudarcának némiképp összetett okaira magyar nyelven jó összefoglaló Jack SWEETMAN: Admirálisok. A történelem legkiválóbb tengernagyai 1585-1945. Zrínyi Kiadó, Budapest, 1999. (a továbbiakban: SWEETMAN 1999.) 16-26. o., 76-88. o. A téma rövid összefoglalására lásd még John KEEGAN: The Price of Admiralty. The Evolution of Naval Warfare. Wiking Press, New York, 1988. (a továbbiakban: KEEGAN 1988.) 5-8. o., 44-47. o. Részletesebben lásd TRACY 1996. 52-76. o., Brian LAVERY: Nelson's Navy. The Ships, Men and Organisation 1793-1815. Naval Institute Press, Annapolis, 2000. (a továbbikaban: LAVERY 2000.) 16-18., 255-259. o.
4 A csatára részletesen lásd Alfred Thayer MAHAN: The Major Operations of the Navies in the War of American Independence. Sampson Low, Marston & Company Limited, London, 1913. 213-221. o. http://www.gutenberg.org/files/16602/16602-h/16602-h.htm (hozzáférés: 2005. október 15.). Lásd még TRACY 1996. 80-81. o. Magyarul röviden SWEETMAN 1999. 88. o.
A vélemények megoszlanak afelől, hogy Rodney szándékos manőver nyomán vágta-e át a francia vonalat. SWEETMAN 1999. 88. o. szerint Rodney zászlóskapitánya, Sir Charles Douglas bíztatására cselekedett így. John Jervis, St. Vincent grófja véletlennek tulajdonította a megmozdulást, vö. TRACY 1996. 80. o. Lehetséges, hogy Rodney manővere a skót John Clerk of Eldrin teoretikus munkájának közvetlen eredménye, vö. LAVERY 2000. 255-256. o.
5 A vitorlás hadihajók vonalharcászatában a kezdeményezés azé a hajóhadé volt, amelyik szél felől közelítette meg ellenfelét, mivel így maga választhatta meg a támadás idejét és helyét. Ez általában az angol félre volt jellemző, mint amely a bármi áron kivívandó győzelemre törekszik. Azonban a szél alatti oldalon elhelyezkedő hajóhad, alárendelt pozíciójából adódóan, ha számára kezdtek rosszul alakulni a dolgok, egyszerűen szélbe fordítva hajóit visszavonulhatott. E tényező komoly mértékben hozzájárult a vonalharcászat kudarcához, a 18. századi tengeri ütközetek eldöntetlenül végződéséhez. Vö. LAVERY 2000. 255. o., KEEGAN 1988. 44. o. Howe metódusa, azzal, hogy a szél alatti oldalra való áttörést és az onnan történő támadást irányozta elő, megakadályozta az ellenfél menekülését. Ő maga, későbbi, 1799-es jelkönyvében ezt az utasítást így fogalmazta meg: "Áttörni az ellenség vonalát mindenhol ahol [az] megvalósítható, s megtámadni a másik [szél alatti] oldalon." Vö. Fighting Instructions, 1530-1816. Szerk. Julian CORBETT. Navy Record Society, h. n., 1905. (a továbbiakban: CORBETT 1905.) 205. o. http://www.gutenberg.org/files/16695/16695-8.txt (hozzáférés: 2005. október 15.).
6 SWEETMAN 1999. 90. o. Viszonylag részletes leírásra lásd TRACY 1996. 87-91. o.
7 TRACY 1996. 175. o.
8 A touloni memorandum teljes szövegére és a két eljárás itt nem tárgyalt részletes leírására lásd CORBETT 1905. 313-315. o., TRACY 1996. 207. o.
9 TRACY 1996. 176. o.
10 Keats kapitány visszaemlékezését a Nelsonnal való diskurzusra közli TRACY 1996. 176. o.
11 Az angolszász szakirodalom ezzel kapcsolatban gyakran idézi azt a kitételt, mely szerint, amennyiben Trafalgarnál a francia-spanyol flottát valamelyik, a forradalom előtt tevékenykedő francia admirális vezeti (pl. Suffren), akkor Nelson hajói, legalábbis oszlopai élhajói, úszó roncsokként érik el az egyesített flotta vonalát.
12 TRACY 1996. 177. o.
13 Letters and Dispatches of Horatio Nelson. The War Times Journal, (a továbbiakban: LDHN) http://www.wtj.com/arcdocs/f/nel1005a.htm, 2. jz. (hozzáférés: 2005. június 10.)
14 Idézi WHITE 2002. http://www.jmr.nmm.ac.uk/server/show/conJmrArticle.32/viewPage/1.
15 Marianne CZISNIK: Admiral Nelson's Tactics at the Battle of Trafalgar. History, October 2004. (a továbbiakban: CZISNIK 2004.) 550-551. o. Az eredeti dokumentumra és a javításokra lásd alább az eredeti angol szöveget és magyar nyelvű fordítását, illetve azok jegyzeteit.
16 Marianne Czisnik felhívja a figyelmet arra, hogy egyes vélekedések szerint Nelson a szél alatti raj áttörését úgy gondolta el, hogy minden egyes brit hajó az általa megtámadni szándékozott ellenséges hajó tatja mögött vágja át a vonalat, majd a szél alatti oldalról közelharcba bocsátkozva győzze le ellenfelét. Ezt erősíti meg az a mindössze 1990 óta ismert utasítás, melyet Nelson állítólag szándékozott leadni, de erre végül nem került sor, vö. CZISNIK 2004. 553. o. Az utasítás - "Átvágni az ellenség vonalát és megtámadni a másik [szél alatti] oldalon" - erősen egybecseng Lord Howe 1799-ben kiadott Jelkönyvének már idézett passzusával (l. 5. jegyzet), míg a hajónként történő áttörés terve emlékeztet Howe eredeti elgondolására a "Dicsőséges Június Elsején" vívott csatában. Czisnik felhívja még a figyelmet arra is, hogy e manőver egyik kulcsa a gyors megközelítés, melyet Nelson a cádizi memorandumban is említ.
17 A trafalgari csata leírására magyarul, legújabban lásd KRÁMLI Mihály: A trafalgari csata, 1805. október 21. Hadtörténelmi Közlemények, 2005/4. 911-961. o.
18 CZISNIK 2004. 552. o.
19 A hadrendet tartalmazó dokumentumot közli TRACY 1996. 177. o.
20 Vö. CZISNIK 2004. 555. o. E vélekedést első pillantásra megerősíteni látszik Nelson két, október 18-án Collingwoodnak írt levele is, azonban ezek inkább a vízkészletek, semmint a sorhajók beérkezése miatt aggódnak, vö. LDHN http://www.wtj.com/archives/nelson/1805_10e.htm. Blackwood, amikor fregattjai leadták a jelet az egyesített flotta kifutásáról szlúpokat küldött Louisért Gibraltárba és a Spartel-fokhoz, de nem sikerült rábukkannia, vö. TRACY 1996. 172. o.
21 CZISNIK 2004. 555. o.
22 TRACY 1996. 187. o.
23 TRACY 1996. 192. o.
24 CZISNIK 2005. 553. o., TRACY 1996. 177. o.
25 TRACY 1996. 196-197. o., KEEGAN 1988. 79. o.
26 TRACY 1996. 199-200. o.
27 Michael Lewis brit történészt idézi SWEETMAN 1999. 83. o.
28 Összevetve William BEATTY: Authentic Narrative of the Death of Lord Nelson. K. n., London, 1807. (a továbbiakban: BEATTY 1807.) http://www.gutenberg.org/files/-15233/15233-h/15233-h.htm (hozzáférés: 2005. szeptember 13.), ill. TRACY 1996. 208. o. közlésével.
29 A kurzívval kiemelt mondatrész John Scott, Nelson titkárának betoldása az eredeti szövegben. Scott elesett a trafalgari csata első fázisában, vö. KEEGAN 1988. 68. o. A gyakran csak "Mr. Scott"-ként emlegetett John Scott nem összetévesztendő dr. Alexander John Scott hajókáplánnal, kinek neve "Dr. Scott"-ként szokott felbukkani a vonatkozó szakirodalomban, s akit William Beatty szintén Nelson titkáraként említ, vö. BEATTY 1807.
30 E ponton Nelson eredetileg azt írta: "in fact command his line and", de aztán lehúzta.
31 Itt Nelson eredetileg azt írta: "I shall suppose them forty-six sail in the line of battle", de végül lehúzta.
32 Itt eredetileg "your"szerepelt, de Nelson végül lehúzta.
33 Itt eredetileg "you" szerepelt, de Nelson végül lehúzta.
34 Nelson ezen a ponton hivatkozott eredeti széljegyzete: the Enemy's Fleet is supposed to consist of 46 sail of the line; British Fleet of 40. If either is less, only a proportional number of Enemy's ships are to be cut off; B[ritish] to be 1 superior to the E[nemy] cut off.
35 Nelson eredetileg azt írta: "friends", de végül átjavította.
36 A dokumentum közlési helyén nem szerepel ábra, nyílván a szöveg elektronikus feldolgozása nyomán. A fenti ábrát TRACY 1996. 210. o. közli a memorandum egy kéziratos másolatának képén. Ugyanott két oldallal korábban (TRACY 1996. 208. o.) az alábbi ábra látható:
BEATTY 1807. közlésében az alábbi ábra szerepel: Hosszú ideig ez volt az egyetlen ismert, saját kezű ábrázolása Nelson haditervének, egészen a közelmúltig. Colin White, a Greenwich-i National Maritime Museum munkatársa és a trafalgari csata bicentenáriumi megemlékezéseinek főszervezője, az említett múzeum Journal for Maritime Research című on-line folyóiratának 2002 májusi számában beszámol egy újonnan felfedezett dokumentumról, mely nagy valószínűséggel Nelson keze nyomát viseli és haditervét ábrázolja. Bővebben lásd WHITE 2002. http://www.jmr.nmm.ac.uk/server/show/conJmrArticle.32/viewPage/1 - ...viewPage/2. |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
A szerkesztők Hajózástörténeti Közlemények cskegyesulet[at]gmail.com © Minden jog fenntartva 2005-2014, TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozat |