|
|
Dr. Balogh Tamás:Újra kutatható a SZENT ISTVÁN csatahajó roncsa
Robert Korim, Zelenák József, Selmeczi Dániel és Dr. Balogh Tamás - búvárok, technikai búvárok, víz alatti fotósok, filmesek és amatőr tengerészet-történészek - még 2007-ben tűztük magunk elé azt a célt, hogy az egykori Osztrák-Magyar Monarchia népeiből alakult nemzetközi búvárcsoport keretében a hajótest és a környező roncsmező kutatásával egybekötött kegyeleti merülést hajtsunk végre az Adriai-tengeren 1918-ban elsüllyedt SZENT ISTVÁN csatahajó roncsainál, hogy folytathassuk a Czakó László kezdte munkát.
A civil szervezésű kegyeleti merüléshez csatlakozott a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj, amelynek katonabúvárai arra vállalkoztak, hogy a csatahajó elsüllyedésének 90. évfordulóján elhelyezik a roncson a budapesti Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a magyar Honvédelmi Minisztérium támogatásával elkészített emléktáblát, amely a tragédia osztrák, magyar és horvát áldozataira emlékeztet. A háromnyelvű emléktáblán a hazáért a legfontosabbat - az életüket - feláldozó tengerészekre az egykori fiumei (ma: rijekai) osztrák-magyar Haditengerészeti Akadémia jelmondata olvasható: "Höher als das Leben steht die Pflicht" - vagyis "A kötelesség előbbre való, mint az élet".
A művelet végrehajtásához a részt vevő katonabúvároknak el kellett sajátítani a kevertgázos (trimix) technikai merülés gyakorlatát, amelyet a 2008. augusztus 4. óta tartó intenzív felkészülés és a beszerzett technikai eszközök biztosítottak a számukra. Ennek köszönhetően az expedícióban való részvétel a Magyar Honvédség számára az eszközkorszerűsítés és a búvárkiképzés célját is szolgálta. Az expedíció kegyeleti merüléssel kapcsolatos munkálatait a helyszínen megtekintette a magyar honvédelmi miniszter, a horvát vezérkari főnök és az osztrák vezérkari főnök helyettese.
A horvát haditengerészet a delegáció rendelkezésére bocsátotta FAUST VRANČIĆ nevű tengeri mentőhajóját, amelyen a nemzetközi megemlékezés résztvevői meghallgathatták a szervezésben részt vevő civil és állami szervezetek képviselőinek előadását (Zelenák József, a Magyar Búvár Szakszövetség oktatói kollégiumának elnöke a merülési célokról, a helyszínről és a merülés körülményeiről, Dr. Balogh Tamás, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti és Hajómodellező Klub elnöke a csatahajó történetéről, Dr. Holló József Ferenc altábornagy, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatója pedig az osztrák-magyar haditengerészet történetéről tartott előadást).
A kegyeleti merülés mellett a hajótest állapotfelmérésének folytatása is az expedíció céljai között szerepelt. A kutatásában az 1994-1997 közötti magyar-horvát expedíciók és az azóta végzett szlovák, cseh és osztrák merülések eredményeit kívántuk kiegészíteni a még nyitott kérdések megválaszolásával. Ezek: a csatahajón található négy sérülés eredetének tisztázása, (a négy lék közül a biztosan a támadáskor keletkezett sérülések azonosítása), a lékek süllyedésben betöltött szerepének azonosítása és a süllyedés folyamatának rekonstruálása, valamint az eddig a teljesség igényével soha nem kutatott roncsmező feltárása és a hajótest körül a roncsmezőn szétszóródott tárgyak lokalizálása.
Emellett fémminta-vétellel egybekötött metallurgiai vizsgálatot terveztük, hiszen a hajó valószínűsíthető állapota alapján minden korábbinál inkább szükség van egy alapos - a hajó még azonosítatlan külső és belső részeire is kiterjedő - kutatására. A SZENT ISTVÁN csatahajó ugyanis 1914-ben készül el, és rövid 4 éves szolgálat után, 1918-ban süllyedt el. Azóta csaknem 90 esztendőt töltött a víz alatt 60 méternél mélyebb vízben fejjel lefelé fordulva, ahol a 20.000 tonnás kolosszus önsúlyát és a 4.800 tonnányi páncélzatot az a - csupán 5-25 mm vastagságú acélból készült - vázszerkezet viseli, amelynek eredetileg csak a hidrosztatikus nyomásnak és a hullámzásnak kellett ellenállni. A SZENT ISTVÁN kutathatóságát, a hajóbelsőbe való biztonságos behatolás (a víz alatti régészeti kutatás) lehetőségét alapvetően befolyásolja a felfordult vázszerkezet stabilitása és állékonysága. Ezt - illetve a korrózió miatt fellépő szilárdságvesztés mértékét, az acél építőanyag fogyatkozásának ütemét a csatahajóroncs további kutatásának tervezhetősége érdekében minél előbb pontosan fel kellene mérni. A belső terek ugyanis csak addig kutathatók, amíg a csatahajó a saját súlya alatt össze nem roskad. Tudomásunk szerint sem a roncsot őrző horvát hatóságok, sem más expedíciók ezt a munkát nem végezték el: korróziómérnök eddig még sohasem járt a hajón. Vagyis mielőbb fontos annak az időtartamnak a meghatározása, amíg a csatahajó egyáltalán még kutatásra alkalmas állapotban lesz.
A munkához a korábbi expedíciók, kutató- és búvárcsoportok eszközeihez képest jóval összetettebb és teljesebb technológiát - kevertgázos merülés, oldaltapogató (sidescan) SONAR és távirányítású kutatószonda, ROV - felhasználását terveztük. A búvárbalesetek szokásosan fokozott óvatosságra intik a merülést engedélyező hatóságokat. A SZENT ISTVÁN megelőző kutatása során a magyar-horvát expedíciók idején két baleset történt. Az eltelt 11 évben magyar kutató-expedíció engedélyezésére nem került sor.
Erre tekintettel az is célunk volt, hogy a mértéktartóan kitűzött merülési célokat fegyelmezett, pontosan végrehajtott és balesetmentes merülések során érjük el, s így hibátlan munkával teremtsük meg a csatahajó roncsainak további kutatásához szükséges bizalom légkörét.
Az expedícióban a következő személyek vettek részt: A MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj részéről: Gulyás Tamás, Török László, Varga Zsolt. A BRFK tűzszerész-szolgálat búvárai részéről: Domján András. A civil technikai búvárok és szervezők részéről: Dr. Balogh Tamás, Hadházi Zsófia, Gyurka Zsolt, Ignácz Zoltán, Kovács József, Piller András, Selmeczi Dániel, Zelenák József. A horvát hatóságok részéről Ante Plančić, Drazen Gorički, Kruno Zubčić. A szervezésben a Honvédség részéről jelentős segítséget nyújtott: Holló József Ferenc altábornagy, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatója, Hajdú Gábor ezredes, a MH 1. Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj parancsnoka, továbbá Antal László alezredes.
Az expedíció során merülési célra a 2008. október 1-4. közötti 4 nap állt rendelkezésre.
2008. szeptember 30-án, kedden a kutatásban részt vevők leutaztak a tengerpartra.
2008. október 1., szerdán, az első merülési napon a búvárok kibójázták a hajótestet és elhelyezték a roncson a Honvédelmi Minisztérium emléktábláját.
2008. október 2., csütörtökön, a második merülési napon került sor a felszínen tartott osztrák-magyar-horvát nemzetközi megemlékezésre, illetve az emlékműre szánt bronzkoszorú ünnepélyes átadására és az emlékművön való elhelyezésére.
A tulajdonképpeni tudományos kutatásra tehát a 2008. október 3-4 közötti maradék 2 nap (péntek és szombat), szükség esetén (viharnapként) október 5-e délelőtt állt rendelkezésre. Sajnos az időjárási viszonyok a hét második felében jelentősen és tartósan megváltoztak. A hullámok magassága kezdetben nem haladta meg a 0,5-1 métert. Pénteken viszont egész nap változó irányú erős szél fújt és estére 2 méteres hullámok alakultak ki. Az időjárás-előrejelzés másnapra erős bórát jósolt. Szombat reggelre viharos tenger, erős szél és 4 méteres hullámok alakultak ki, az addig sima láthatárt mindenütt hullámok fodrozták, a nyílt tengeren pedig nagy kiterjedésű esős zónákat és egy trombát lehetett látni. A kifutásról le kellett mondani. Amikor az egész napos várakozás után sem lett kedvezőbb a helyzet, nyilvánvalóvá vált, hogy a vasárnapra tervezett tartalék-napon sem lehetséges kifutni a nyílt tengerre: a fémminta-vételről, sőt még a kihelyezett bóják beszedéséről is le kellett mondani. Ezzel az expedíció véget ért.
2008. október 3., péntek ennek ellenére hasznosan telt. Az alábbi eredményeket sikerült elérni:
A lékesedések pontos felmérése (minthogy a jelenlévő horvát partnerek felhívták a figyelmet arra, hogy az 1998-as felmérés alapján készült rajzok nem pontosak).
A hajótesten látható négy lék eredetének magyarázatára kialakított horvát és magyar elméletek megvitatása és a két fél birtokában lévő információk egyeztetésével a valószínű süllyedési folyamat rekonstruálása.
A hajótest általános állapotának felmérése az állagromlás leglátványosabb jeleinek számbavételével és egyes korábban elvégzett felmérések megismétlésével (az állapotváltozás mérése érdekében).
A lékesedések pontos felmérése
A felmérést egy erre a célra készített, kalibrált mérőrúd felhasználásával az expedíció három búvára - Gyurka Zsolt, Ignácz Zoltán, Kovács József - végezte és a felmérést fényképekkel dokumentálta. A felmérés eredménye a helyszínen elkészített felvételek elemzését (a kalibrált mérőrúd adatainak felhasználásával a léksort ábrázoló új rajz elkészítését) követően ismerhető meg. A letört hajóorr teljes körű felmérését Ante Plančić mérnök búvár készítette el még 2005. július 5-én és felmérésének eredményeit a rendelkezésünkre bocsátotta. A magyar fél a szívesség viszonzására vállalta, hogy az átadott vázlatrajzot kiszerkesztett formában feldolgozza és a horvát félnek átadja.
A hajótesten látható négy lék eredetének magyarázata
Az 1995-1997 közötti magyar-horvát expedíciók egyik nagy felfedezése volt, hogy a hajótest oldalán a búvárok nemcsak a korabeli beszámolókban említett két nagy, kétségkívül torpedó okozta sérülést találták meg, de további két ismeretlen eredetű sérülést is azonosítottak. A lékek keletkezési körülményeinek tisztázása, a további két sérülés eredetének azonosítása, azóta minden expedíció céljai között szerepelt, ám ismereteink szerint egyik sem boldogult a feladattal. A kérdés lényegében a következő: a két ismeretlen eredetű sérülés is a többivel együtt a támadáskor, vagy később, a süllyedés folyamán mechanikai hatásra került a hajóra? A kérdés eldöntését segítette a Dr. Balogh Tamás által 2003-ban kidolgozott mechanikai elmélet (részletesen lásd később), amelyet Dr. Balogh Tamás, valamint Ante Plančić és Kruno Zubčić a helyszínen egyeztetett.
A hajótest általános állapotának felmérése
A SZENT ISTVÁN csatahajó állapota szemmel láthatóan romlik. Bár a fémminta-vételt nem sikerült elvégezni, a vizuális elemzés eredményeképpen sikerült képet alkotni az állagromlás mértékéről:
A felfordult és kismértékben a bal oldala felé megdőlt helyzetű roncs változik: bal oldala süllyed, magassága csökken.
A hajótest 1995-1997 közötti magyar-horvát expedíciók által elvégzett felmérése során a hajóroncs jobb oldali kormánylapátja a felszíntől mért 48 méteres mélységben volt. Ehhez képest ma ugyanazon a ponton 49,7 méter a felszíntől mért mélység, vagyis a hajótest 1,7 méterrel alacsonyabb. Az admirálisi szalon terasza - a hajótest legvége - amely eredetileg több mint 2 méteres magasságban volt a tengerfenék fölött, ma 1,8 méteres magasságban van a tengerfenéktől mérve.
A hajótest mindkét oldalán az oldalsó páncélöv alsó (a roncson felső) széle mentén a hajótest 16 mm-es burkolata jelentősen deformálódott: az orrtól a tatig összefüggő hosszú horpadás húzódik végig a roncson. A horpadás olyan mély, hogy abban egy búvár a technikai felszereléssel együtt kényelmesen elfér. A felmérést végző búvárok gyakorlatilag a horpadásban - azt követve - úsztak végig a hajótest mentén.
A horpadás a letörött orr-rész mindkét oldalán is megfigyelhető. Az orr-rész bal (a roncson jobb) oldalán a horpadás nagyobb: a héjazat egy nagy, 4 méteres darabon megnyílt és láthatóvá vált az orr-torpedóvető készülék, az odakészített 2 db torpedóval. A sérülésnek az orr-rész jobb (a roncson bal) oldalán található párja nem ilyen nagy kiterjedésű: a lemezek itt is behorpadtak, de a horpadás a héjazatot éppen csak átmetszi. A horpadás legmélyebb pontján csak a lemezszélek mentén nyílt meg a burkolat.
Következtetések
A tapasztalatok alapján kijelenthetjük, hogy a felfordult helyzetű hajótestben a teljes kettős hajófenék lefelé mozog. Az eredeti belső oszlopos alátámasztás és a válaszfalak nagy része elkorrodált, összeroskadt vagy deformálódott. Emiatt a kettős hajófenék súlya közvetlenül az oldalfalakra nehezedik. Ezt egyértelműen jelzik azok a hatalmas horpadások, amelyek az orrtól a tatig mindkét oldalon végighúzódnak a teljes hajótesten pontosan az alsó páncélöv lemezei alatt. A horpadások mélyek (1,5-2,0 méter), ezért a hajótest egyes pontjain az acéllemezek szétnyíltak az illesztések mentén és hosszú, keskeny, függoleges nyílásokat alakítottak ki. Általánosságban: A felfordult hajótest magassága az elmúlt 11 évben kimutathatóan csökkent. A kormánylapátok feletti vízmélység 1997-ben 48 méter volt, ma már 49,7 méter (1,7 méternyit csökkent a hajtest magassága!).
A fő fedélzet szintje és a tengerfenék közti különbség a hajótest tat felőli végén (az admirálisi szalon erkélye alatt) 1997-ben még több mint 2 méter volt, ma már csak 1,8 méter. Ezek alapján úgy tűnik, hogy ezek a hajótest utolsó évei a végső összeomlás előtt. Vagyis itt az utolsó lehetőség, hogy a komplett műszaki felmérést és a víz alatti régészeti kutatást (további tárgyak felszínre hozatalát, stb.) elvégezzük. Az expedícióban részt vevő magyar és horvát partnerek ezért megegyeztek, hogy a következő években megpróbálnak előkészíteni egy széleskörű nemzetközi (horvát, magyar, olasz, osztrák, szlovák, szlovén, stb. búvárexpedíciót, hogy egyesült erővel (VIRIBUS UNITIS) és ami a fő, a források egyesítésével hajtsák végre a még hátralévő feladatokat.
A kettős hajófenék és/vagy a hajónak a páncélfedélzettől a 150 mm-es oldallövegek kazamatájáig tartó egész páncélozott középső része lefelé mozog.
A kettős hajófenékben a külső burkolat 16 mm, a belső burkolat 25 mm anyagvastagságú lemezekből állt. A kettős héjjalás közé beépített hossztartók 9 mm anyagvastagságú lemezekből készültek. A hajóbelsőben az egymás fölötti fedélzeteket és a fedélzeti bordákat ugyanilyen anyagvastagságú (9 mm-es) oszlopos vagy válaszfalas alátámasztás tartotta, amelyet végső soron a kettős hajófenék belső fenéklemezeihez rögzítettek. A felfordult hajótestben ennek a 9 mm-es szerkezetnek kell viselnie a kettős fenék teljes súlyát (2017 tonna).
Az alátámasztást azonban nem ilyen igénybevételre méterezték. A kettős hajófenék súlyát eredetileg a víz viselte, a hajó belső térelválasztó és tartó elemeinek a kettős fenék súlyát nem kellett elviselnie. Ebből eredően a válaszfalak és a tartóoszlopok - figyelembe véve a víz alatt eltöltött 90 esztendő és a korrózió hatását (a hajó belső szerkezetén nem rakódtak le tengeri élőlények) - vélhetően nem tudják tovább alátámasztani a kettős hajófeneket, nem tudnak tovább ellenállni a rájuk nehezedő súly nyomásának.
A lefelé mozgó kettős hajófenék súlya az oldalfalakat (a hajótest külső héját alkotó lemezeket) felülről lefelé nyomja. Ennek a nyomásnak engedelmeskedve az oldallemezek oldalirányban elmozdulnak. Az oldalirányú elmozdulás kifelé nem lehetséges, mert a páncélfedélzet magasságában a szemben lévő oldalfalak összeköttetése a vastag (18+30 mm) páncélfedélzet miatt szilárd. A felfordulást követően azonban a hajógépek leszakadtak és a súlyuk (1553 tonna) ettől kezdve a páncélfedélzetre és az azt tartó fedélzeti gerendákra nehezedik, vagyis azokat lefelé nyomja, deformálja, görbíti (lehajlás). A lehajlás mértékétől függően a gerendák fesztávolsága csökken, vagyis a lehajló gerenda a szemben lévő falakat egymás felé húzza. Az oldalfalaknak ez a befelé irányuló mozgása hozta létre a hajótest teljes hosszában megfigyelhető horpadásokat.
A merülés és kutatás mellett egyeztetésekre is sor került:
A magyar fél nevében Dr. Balogh Tamás tájékoztatta Kruno Zubčić-ot arról, hogy a Hadtörténeti Intézet és Múzeum az első világháborúról szóló állandó kiállításában haditengerészeti szekció kialakítását tervezi, amely a SZENT ISTVÁN csatahajóról is megemlékezik, egyúttal jelezte, hogy amennyiben a horvát fél részéről ez elfogadható, akkor kezdeményezi a horvát Víz alatti Régészeti Hivatal zadari munkatársai, valamint Danijel Frka és Zeljko Prsa urak meghívását a kiállításon való részvételre, annak érdekében, hogy a hajóról készített fénykép- és filmfelvételeiket, illetve hajómodelljüket a kiállításon bemutassák. Kruno Zubčić további tájékoztatást kért a tervezett rendezvényről és kérte, hogy egyeztessenek az esetleges együttműködés feltételeiről.
Dr. Balogh Tamás és Kruno Zubčić arról is egyeztetett, hogy a jövőben - a roncs fokozódó állagromlása miatt a lehető leghamarabb - szükséges lenne széleskörű nemzetközi együttműködés kialakítása a roncs teljes felmérése érdekében. Így a roncs kutatásában egyébként is részt venni kívánó búvárcsoportok egyesíthetnék erőforrásaikat, és együtt elvégezhetik mindazt, amire külön-külön nem lennének képesek. Az együttműködés érdekében a magyar és a horvát fél vállalta, hogy megteszik az első tájékozódó lépéseket egymás illetékes hatóságainál.
Az expedíció értékelése
Kitűzött céljaink közül a metallurgiai vizsgálathoz szükséges fémminta-vételt, a roncsmező SONAR segítségével történő detektálását és a hajótest ROV segítségével történő filmre vételét nem sikerült elérni: A SONAR-t egy másik búvárexpedíció használta, cserekészüléket pedig nem sikerült beszerezni. A horvát hatóságok által biztosított ROV pedig az egyik elektromos alkatrész meghibásodása miatt a helyszínen használhatatlanná vált. A fémminta-vételt pedig a viharossá váló időjárás akadályozta meg (a jelentősen megromlott időjárás miatt az expedíció az erre a feladatra szánt utolsó napot nem tölthette a nyílt tengeren).
Az expedíció többi célja - a helyszíni felmérésnek és a résztvevő horvát szakemberek segítő közreműködésének köszönhetően - megvalósult: a csatahajó oldalán található négy sérülés eredetének tisztázása, a lékek süllyedésben betöltött szerepének azonosítása, a süllyedés folyamatának rekonstruálása. Ennek során a felek kölcsönösen részletes tájékoztatást adtak egymásnak eddigi eredményeikről, a tapasztalatok fényében felülvizsgálták korábban kialakított álláspontjukat, valamint javaslatot tettek a további együttműködésre.
A roncson sikerült elhelyezni a Honvédelmi Minisztérium emlékművét, és, ami a legfontosabb: az expedíció balesetmentes volt, s a horvát féllel jó szakmai együttműködést, őszinte, nyílt baráti légkört sikerült kialakítani, ami a folytatás alapfeltétele. Különösen fontos, hogy - a hajótest gyors és a közeljövőben várhatóan felgyorsuló, szemmel látható állagromlása miatt - a felek egyetértettek a roncs kutatására irányuló közös munka mielőbbi folytatásában és rendszeressé tételében, illetve, hogy a kutatáshoz szükséges anyagi források bővítése érdekében szükségesnek tartották szélesebb nemzetközi összefogás kialakítását (nemzetközi expedíció megszervezését). Ehhez várjuk mi is az érdeklődők támogatását.
|