Folyóiratunkat a TIT HMHE - Hagyományõrzõ Tagozata üzemelteti.![]() |
Hajózástörténeti Közlemények |
Kezdõlap Küldetésünk Szerkesztõk Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
Bánsági Andor:
1906 februárjában H.M.S. DREADNOUGHT néven egy forradalmian új hadihajót bocsátottak vízre Angliában, mely egy csapásra elavulttá tette a korábban épített csatahajókat és egyben új, meghatározó hadihajó típust hozott létre. Ettõl a naptól kezdve minden magára valamit is adó tengeri hatalom dreadnoughtokat akart építeni, vagy ha erre nem volt saját kapacitása, vásárolni. Az új csatahajóknak azonban nem csak a sebességük, a tûzerejük és páncélzatuk múlta felül a korábbi társaikat, hanem az áruk is. Részben emiatt a háború során, mint rendkívül költséges nemzeti szimbólumokat, igyekeztek a lehetõ legkevesebb veszélynek kitenni. A legnagyobb igyekezet ellenére mégis több dreadnought odaveszett aknák, belsõ robbanás vagy önsüllyesztés következtében. Most induló sorozatokban ezeket az eseteket mutatjuk be. A H.M.S. AUDACIOUS a négy egységbõl álló KING GEORGE V. csatahajó osztály tagja volt, melyet az 1910-es programban hagytak jóvá. 1911. március 23-án kezdték el az építését a birkenheadi Cammell Laird Limited hajógyárban és 1912. szeptember 14-én bocsátották vízre. A Második Csatahajóraj Elsõ Divíziójának tagjaként 1913. október 21-én állt szolgálatba. ![]() Az HMS AUDACIOUS. Az elsõ világháború kitörésekor a Nagy Flotta Második Csatahajó Rajának volt a tagja. 1914. október 27-én a Második Csatahajóraj – KING GEORGE V, AJAX, CENTURION, AUDACIOUS, MONARCH, THUNDERER, ORION - kihajózott Lough Swilly-bõl, hogy lõgyakorlatot hajtson végre az írországi Loch na Keal-nál. Cecil F. Dampier kapitány azt hitte, a hajót egy tengeralattjáró támadta meg, ezért felhúzatta a tengeralattjáró-veszély jelzést, a raj többi része pedig eltávolodott a sérült csatahajótól. A hajó gyorsan 10-15 fokkal balra dõlt, amit sikerült ellen oldali elárasztással mérsékelni, így 9:45-kor a dõlés 1-10 fokra csökkent, ahogy a hajó a viharos tengeren hánykolódott. Ekkor a jobb oldali gépterem még mûködõképes volt. A hajó még 9 csomós sebességre volt képes és Dampier úgy hitte, hogy képes lesz önerõbõl megtenni a parttól való 25 mérföldes távolságot. A központi gépterembe azonban továbbra is szivárgott a víz, valószínûleg a hosszanti válaszfal sérülése miatt. 10:00-kor elrendelték a központi gépterem elhagyását, de a jobb oldali gépteremben is emelkedett a víz, ezért az ottani gépeket is leállították. 11 órára a központi turbina is víz alá került és a bal oldali fedélzetet már a hullámok nyaldosták. Dampier elrendelte, hogy a legénység szükségtelen része hagyja el a hajót, akiket a Liverpool és az OLYMPIC csónakjai szállítottak el, így 14:00-ra csak 250 ember maradt a fedélzeten. 13:30-kor az Haddock kapitány, az OLYMPIC parancsnoka felvetette, hogy vontába veszi az AUDACIOUS-t. Dampier egyetértett vele és a FURY romboló segítségével 30 perc alatt átvittek egy vontató kötelet. A hajók Lough Swilly irányába indultak, de az AUDACIOUS annyira irányíthatatlan volt, hogy a kötelet eloldották. Ezután a LIVERPOOL és a THORNHILl szénszállító is sikertelenül próbálta vontába venni a csatahajót. 16:00-kor az elülsõ fedélzet 1,2 méterrel volt a víz felett, míg a hátsó csak 30 centiméterrel. ![]() A LIVERPOOL az AUDACIOUS-t vontatja. Mindeközben 13:08-kor üzenet érkezett a Mulroy-i parti õrségtõl, hogy a MANCHESTER COMMERCE gõzös egy nappal korábban ugyan ebben a körzetben aknára futott. 16:00-kor a Malin Head jelentette, hogy a CARDIFF vitorlás is aknára futott az elõzõ éjjel. Miután mindezekrõl értesült, 17:00-kor Jellicoe elrendelte, hogy az EXMOUTH pre-dreadnought fusson ki és vegye vontába az AUDACIOuS-t. Abban az esetben, ha a hajót megmentenék, egy tisztet is kért a Construction Department-tõl, a javítások miatt. ![]() Az egyik leszakadt lövegtorony a roncs mellett hever. Az Audacious felborult roncsa 39 kilométerre az ír parttoktól nyugszik a tenger mélyen, 27 kilométerre a Tory-szigettõl. Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Audacious_%281912%29 |
Kezdõlap Küldetésünk Szerkesztõk Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
A szerkesztõk Hajózástörténeti Közlemények cskegyesulet[at]gmail.com © Minden jog fenntartva 2005-2014, TIT HMHE - Hagyományõrzõ Tagozat |