Folyóiratunkat a TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozata üzemelteti. |
Hajózástörténeti Közlemények |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
Bánsági Andor: vitéz Gazsó László emlékezete I.
Ez úton szeretnénk köszönetet mondani Pecze Margitnak, aki rendelkezésünkre bocsájtotta dédapja, vitéz Gazsó László dokumentumait és fotóit. Ígéretet kaptunk rá, hogy a család többi tagjánál lévő dokumentumot is digitalizálhatjuk majd, így a későbbiekben azokat is közzé tehetjük.[1] Kitüntetései és emlékérmei: 1912-1913-as emlékérem Bronz Signum Laudis Kardokkal Tengerész Repülőmegfigyelő jelvény I. osztályú nagy Ezüst Vitézségi Érem II. osztályú kis Ezüst Vitézségi Érem Bronz Vitézségi Érem Károly csapatkereszt Háborús emlékérem Vitézi Jelvény
Másolat: vitéz Gazsó László volt cs. és kir. hadi tengerészeti repülő hadnagy fegyverténye FEGYVERTÉNY; Gazsó László egyéves önkéntes törzs gépmester /Stabs masch. Wärter-Einj. Freiw. in die Res./ 1916 junius havában került a trieszti tengerészeti repülő állomásra, hol a nagy nevü tengerész repülő Banfiled Gottfried sorhajó hadnagy volt a parancsnok. A triesti repülőállomásról mint repülőmegfigyelő /Flugbeobahter/ 14 repülőtámadásban vett részt, a melyek mind összhangban az Isonzó front szárazföldi repülő állomásaival, a front mögötti olasz katonai bázisok, telepek, szárazföldi és tengerészeti repülő állomások ellen irányultak, melyeket 5-150 kg. robbanó 15 kg.-os gáz és 10 kg.-os gyujtó bombákkal hajtottak végre. Ezen támadások melyeket abban az időben a K.u.K. Flottenkomando- hivatalosan is jelentett a következők: 1916 aug. 11-ről 12-re virradó éjjel GORGO olasz teng. rep. állomás. 1916 aug. 13-ról 14-re virradó éjjel SELZ olasz katonai bázis, 1916 szept. 8-ról 9-re virradó éjjel GORGO ismét, 1916 szept. 12-ről 13-ra virradó éjjel CERVIGNANO pályaudvar 1916 szept. 13-ról 14-re virradó éjjel SAN GIORGO di NOGARO pályaudvar 1916 okt. 3-ról 4-re virradó éjjel STARANZANO katonai bázis, 1916 okt. 8-ról 9-re virradó éjjel MONFALKONE katonai bázis 1916. okt. 9-ről 10-re virradó éjjel MONFALKONE Adria-Werke hajógyár, 1916 okt. 12. én du. MONFALKONE Adria-Werke hajógyár. 1916 okt. 12-ről 13-ra virradó éjjel Az Izonzo front olasz állásai 1916. nov. 1-én este PIERIS katonai telep, majd pár nap mulva BELIGNA olasz szárazföldi "Nieport" vadász repülő állomást és ugyanaznap hajnalán RONCHY-katonai telep bombázásában vett részt. Ezen repülő akciók a 7-ik 8-ik és a 9-ik Isonzói csatákkal függtek össze, amelyek közül az októberi akciók azok amelyek a 8-ik Isonzói csata keretében Gazsó László tengerész önkéntes magát az ellenség előtt vitéz magatartásával kitüntette. A 8-ik Isonzói csata célja Trieszt elfoglalása volt. Az olaszok napokig tartó pergőtüzét nemcsak a csapataink lövészárkaira szórta hanem tönkre tette Trieszt vízmüveit is. Szárazföldi és tengeri repülő állomások csaknem tehetetlenségre voltak kárhoztatva, mert repülő idő nem volt, mélyen járó vastag felhő rétegek a szárazföld felett, mig a tenger felett a sürü köd tette lehetetlenné a repülést. A próbálkozások alig jártak sikerrel, mert a kirepült repülő századok legnagyobb része dolga végezettlenül kerültek haza, vagy a tengeren pusztultak, csak egy-két gép tudta a kitűzött elérni. Ezen gépek közé tartozott Gazsó tengerész önkéntes gépe is, ki a felhős éjszakák dacára szivósan keresett és talált a felhőzeten olyan nyilásokat, hol lespirálozva mégis elérte a célját és kis magasságból szórta bombáit az ellenséges objektekre. Igy szállt le október 13-án este gróf Almássy Dénes pilótájával erős ágyü tüzben Sdobai frontszakasz olasz állásai fölé, megkeresték a nehéz üteg állásokat, azokat jól helyezett bombáikkal elhallgattaták. Hazafelé jövet olasz géppuska tűzbe kerültek amely a motor benzin vezetéket ellőtte. A spriccelő benzin meggyulladt és meggyújtotta a gép vászon szárnyait is. Gazsó tengerész önkéntes törzsőrmester élete kockáztatásával, kimászott az égő gép szárnyaira és a tüzet nagy repülő keztyüivel csapkodva addig fojtotta le, mig gróf Almássy fregatt hadnagy sikló repüléssel a tengert elérte és oda leszállt, hol azután mindketten vízbe áztatott ruháikkal a tüzet végleg eloltották. Az égő gép messze látható volt a sötét éjszakában és igy a tengerparti olasz front tüzesővel árasztotta a motorhiányában laposan sikló égő gépet, de meglátta ezt egy olasz part közelében cirkáló Osztrák-Magyar torpedóromboló is amely azután csakhamar megtalálta a vizen és fedélzetére vette őket. Másnap éjjel más hydroplánon Fredrigoni fregatt hadnagy által vezetett gépen repült ismét az isonzói front állásai fölé. A frontot megint sürü felhőbe burkolva találták, repülési magasság 1600 méter volt, alattuk a holdfénnyel megvilágitott felhő mintegy végnélküli hósivatag terült el. Ez alkalommal hiába kerestek a felhőzeten lyukat vagy nyilást nem volt. Éjjeli 1 óra, az iránytü és a repülési idő szerint a front felett kellett lenniök. Hazatérni ismét nem akartak annélkül, hogy feladatukat el nem végezté volna. Gyorsan határoznak a motort félig leállítva furják keresztül magukat sürü és vastag felhőzeten, kockáztatva azt, hogy a motor vizet szivva használhatatlanná válik, vagy valamelyik hegy oldalába repülve zuzzák össze magukat. A felhőkből motorzugásra figyelmessé lett ellenség fényszórói közé bukkantak ki. Elvakulva erős légelháritó tüzben tájékozódás nélkül manövereznek addig mig a kellemetlen fényszóró csóváiból kitudnak kerülni. Előbb a fényszórókat támadják kis bombákkal s mig a szétrebbent ellenséges kezelő személyzet ismét üzembe hozta a fényszórókat, már a nehéz üteg állások között robbannak a nehéz bombák. A két tengerész repülő még egyszer megsem kisérli a felhőkön való visszatérést, hanem végig repülik a támadó 3-ik olasz hadtest vonalát és állásaikat géppuska tüzzel árasztják el és apró 5 kg-os bombákkal végig dobálják egész a Porto-Rosegai tenger öbölig. Gazsó László ezek után soronkivül tengerész zászlóssá léptetik elő és megkapta az I. oszt. nagyezüst vitézségi érmet. 1916 December 4-én áthelyezték a cs. és kir. haditengerészet Parenzói repülő-állomására hol a parancsnoki gép megfigyelője és, az állomás fotó tisztje lett. Parenzóból a következő bombatáma-dásokon vett részt: Gradói olasz tengeri repülő állomás, Palmanova olasz katonai raktárak, San Giorgo di Nogaró katonai raktárak, a Pó folyó deltája közelében Codigoró vizművek, Codigoró cukkorgyár ellen, majd Ferara olasz léghajó hangár, Ponte Lago Scuró, Ferara melletti Pó-hid és környékén levő gyártelepeket támadta. Majd kétszer egymásután a Pó folyó felett repült végig, kis magasságról megdobálva az ott horgonyzó és közlekedő folyami hajókat és uszályokat, majd a Jessi-i és a Campaltói léghajó hangárok elpusztitásán müködött közre eredményesen, majd a Cava-Zukherinai vizmüvet támadta meg, mikor is hazafelé jövet három olasz vadászgép támadta meg, a légi csatából sértetlenül került haza. A velencei arzenált és a repülő állomást hétszer támadta bombáival [...] izben itt egy védő ballont géppuska tüzzel megsemmisitett. Tevékenyen müködött közre 1917 őszén az osztrák-magyar hadseregnek a Piáve folyóig tartó győzedelmes előre nyomulása kapcsán, a mikor is hatásosan bombázta a Tagliamento olasz erődjeit, Trevizó-Ponte di Piave-Odergo közötti vasutvonalakat, valamint Santa Donna di Piave - Livensa közötti országutakat, továbbá a Piave és Tagliamento közötti csatornákon talált vizi jármüveket amelyek előbb az utánpótlást, majd az áttörés után a visszavonulási utat szolgálta az olasz hadseregnek. Mint a parenzoi repülőállomás foto tisztje számtalan fényképező- felderitő repülést is végzett melynek kapcsán még további 3 légi csatában vett részt. Egy balsikerü hadirepülés után, /Chiogga olasz hadikikötő megtámadása 1918 április havában további repüléstől az orvosok eltiltották. Gazsó László volt cs. és kir. tengerész hadnagy fegyvertényének valódiságát a katonai hatóságok előtt hivatalosan igazolta: Gróf ALMÁSSY Dénes Volt cs. és kir. sorhajó hadnagy arany sarkantyus vitéz, földbirtokos, Pusztaszenttamás. bárcai Bárczay István volt cs. és kir. fregatthadnagy, földbirtokos, Hejőcsaba. és vitéz Kovács Arnold volt cs. és kir. tengerész zászlós Müszaki tisztviselő, Budapest. A vitéz Gazsó László által gyűjtött korabeli fotók és képeslapok ide kattintva megtekinthetőek a Hajózástörténeti Közlemények galériájában. (Folytatjuk) 1 Sajnálatos módon eddig nagyon kevés életrajzi adatot tudtunk meg, de reményeink szerint a később beérkező dokumentumok alapján rekonstruálni tudjuk majd vitéz Gazsó László életének főbb mozzanatait. 2 Az 1929. évi vitézi avatáshoz készült. |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
A szerkesztők Hajózástörténeti Közlemények cskegyesulet[at]gmail.com © Minden jog fenntartva 2005-2014, TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozat |