Folyóiratunkat a TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozata üzemelteti. |
Hajózástörténeti Közlemények |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
Bánsági Andor:A HMS CAPTAIN elsüllyedése (1870. szeptember 6.) A XIX. század technológiai fejlődése egy sor, korábban elképzelhetetlennek tűnő hadihajó típust teremtett meg. Egyesek hosszú és sikeres karriert futottak be, míg mások a történelem szemétdombjára kerültek. Az egyik ilyen mellékvágányt képviselte a HMS CAPTAIN is, melynek szerencsétlen elsüllyedése a Királyi Haditengerészet egyik legnagyobb békebeli vesztesége volt. A HMS CAPTAIN megszületésének előzményei egészen a krími háborúig nyúlnak vissza. 1855-ben Cowper Phipps Coles kapitány vezetésével brit tengerészek egy tutajt építettek, melyen az egyetlen ágyút egy forgó toronyban helyezték el. A HMS LADY NANCY-vel sikeresen támadták a fekete-tengeri Taganrog orosz kikötő raktárait. Az akció Coles-nak ismertséget és elismertséget hozott, hazájában hősként ünnepelték, találmányát pedig - a forgó lövegtornyot - szabadalmaztatta. Az Admiralitás Coles tervei alapján 1859-ben rendelt is egy prototípust, melyet 1861-ben a HMS TRUSTY nevű úszó ütegbe építettek be tesztelésre. A TRUSTY a próbák során meggyőzte az Admiralitást, és HMS PRINCE ALBERT néven egy partvédő hajót rendelt négy Coles-féle toronnyal, valamint megbízást adtak a 121 ágyús, fatestű sorhajó, a HSM ROYAL SOVEREIGN toronyhajóvá alakítására. A HMS PRINCE ALBERT négy tornyába egy-egy 12 tonnás, 9"-os ágyút helyeztek el, a hajótestet pedig 11,5 cm-es páncélzat védte. A HMS ROYAL SOVEREIGN öt 10,5"-os, 12,5 tonnás ágyút kapott melyeket egy iker és három szóló toronyban helyeztek el. Azonban mindkét hajó csak kiegészítő vitorlázattal és vihar fedélzettel rendelkezett, így csak part menti hajózásra voltak alkalmasak. Az Admiralitásnak azonban, habár lenyűgözte Coles forgó tornya, nyílt tengeri hajókra volt szüksége, hogy képes legyen megvédeni a birodalmat. Coles szerencsétlenségére a korabeli gőzgépek még nem voltak elég hatékonyak, így a nyílt tengeri hajóknak szükségük volt vitorlákra. A kötélzet, az árbocok, és a tornyok megfelelő elhelyezése is igen nehéznek bizonyult, ha el akarták kerülni, hogy a kötélzet ne limitálja túlságosan a tornyok kilövési szögét. 1863 elején az Admiralitás engedélyt adott rá, hogy Coles Nathaniel Barnaby-vel a, Tengerészeti Tervezőosztály főnökével dolgozhasson egy két lövegtoronnyal, és három árboccal ellátott hajó tervein. Azonban az Admiralitás 1863 júniusában felfüggesztette a munkákat, miután a HMS ROYAL SOVEREIGN próbái befejeződtek. 1864-ben azonban engedélyt kapott, hogy portsmouthi hajógyár főtervezőjével, Joseph Scullard-al dolgozzon egy egytornyú vitorláson, mely a HMS PALLAS tervei alapján készült volna. A következő évben az Admiralitás vizsgálóbizottsága megállapította, hogy bár a tornyot be kell építeni, Coles egy tornyú hajójának elégtelen kilövési szögei vannak. A bizottság egy két tornyú, teljes vitorlázatú hajót javasolt, vagy két db 9"-os (12 tonnás) vagy egy db 12"-os (22 tonnás) ágyúval tornyonként. Az Admiralitás elfogadta a javaslatot, és megkezdték a HMS MONARCH építését. Coles-t sokkolta, hogy törölték egy tornyú hajójának megépítését, és elvetették a két tornyúra tett javaslatát. A MONARCH terveit kritizálva erőteljes kampányt indított a hajó megépítése és Robert Spencer Simons, a Tengerészet Főfelügyelője, valamint a bizottság és az Admiralitás több tagja ellen. Coles olyan zajosan tiltakozott, hogy 1866 januárjában megszüntették az Admiralitással kötött konzulensi szerződését. Január végétől újabb tiltakozásba kezdett, azt állítva, hogy félreértés áldozata, ami végül ahhoz vezetett, hogy 1866. március elsejétől visszavették. Coles tovább lobbizott a sajtóban és a parlamentben, így sikerült rákényszerítenie az Admiralitást arra, hogy megépíthesse saját kéttornyú hajóját. 1866 májusában Coles tájékoztatta az Admiralitást, hogy a Laird testvérek merseyside-i hajógyárát választotta ki a hajója megépítésére. A hajógyár már számos sikeres vastestűt épített és azonnal elfogadta a lehetőséget, hogy egy Coles tervein alapuló hajót építsen. Hogy a kötélzetet megvédjék az ágyúk tüzétől, egy hurrikán fedélzet elnevezésű platformhoz erősítették, mely a tornyok felett helyezkedett el. A stabilitás érdekében háromlábú árbocokat alkalmaztak. A terv szerint a hajónak alacsony oldalmagassága lett volna, Coles szerint mindössze csak 8 láb (2,438 méter). A Harmadik Tengeri Lord, Sir Robert Spencer Robinson altengernagy és Edvard James Reed főkonstruktőr is komoly kifogásokkal élt. Robinson megjegyezte, hogy az alacsony oldalmagasság vízbefolyásokat okozhat az ágyúfedélzeten, míg Reed azért kritizálta a tervet, mert a hajó túl súlyos volt, és túl magasan volt a metacentrikus középpontja. Különösen akkor okozhatott ez problémát szerinte, ha a hajó nagyméretű vitorláit felvonják. Ahogy a hajó építése a végéhez közeledett, Sir John Parkington, az Admiralitás Első Lordja 1866. július 23-án Colesnak írott levelében elfogadta a hajó megépítését, de megjegyezte, hogy hiba esetén a felelősség őt és az építőket terheli. 1866 novemberében aláírták a HMS CAPTAIN szerződését és a terveket is befejezték. 1867. január 30-án fektették le a gerincét a Birkenhead-i Cammell Laird-nél. 1869. március 27-én bocsátották vízre, és 1870 márciusában fejezték be. Az építés alatti elégtelen felügyelet és Coles előrehaladott betegsége miatt 735 hosszú tonnával (747 tonna) lett nehezebb a tervezetthez képest. A tervezett oldalmagasság 8 láb (2,438 méter) volt, de a súlytöbblet ezt 6 láb 6 incsre csökkentette (1,98 méter), ami miatt 22 inccsel (0,56 méter) mélyebbre merült. A metacentrikus magasság is kb. 22 inccsel (0,56 méter) növekedett. Reed az alacsony oldalmagasság és a magas metacentrikus középpont miatt megkongatta a vészharangot, de a HMS CAPTAIN tesztjei nem igazolták aggályait. 1870. április 30-án állt szolgálatba Hugh Talbot Burgoyne kapitány parancsnoksága alatt. Az elkövetkező hónapokban a próbajáratok során a CAPTAIN teljesítette Coles minden igéretét és sok hívet szerzett magának. A MONARCH-al szembeni próbák során is jól teljesített, majd júliusban és augusztusban vissza tért a nyílt tengerre, először a spanyolországi Vigóba, majd Gibraltárba. 1870. szeptember 6-án délután a HMS CAPTAIN a Csatorna Raj 11 hajójával a Finisterre-fok felé hajózott. A hajó 9,5 csomóval haladt a hatos erősségű szélben mely folyamatosan erősödött a nap további részében. A főparancsnok is a fedélzeten tartózkodott, hogy láthassa, a hajó hogyan teljesít, a sebesség pedig 11-13 csomóra növekedett mielőtt távozott. Mivel nem volt hozzászokva az ilyen alacsony merülésű hajókhoz, ezért zavartan jegyezte meg, hogy a hullámok átcsapnak a viharfedélzeten. Az időjárás később rosszabbra fordult és az éjszaka folyamán az eső is eleredt, ezért a vitorlák egy részét leeresztették. A szél bal felől fújt ezért a vitorlákat át kellett állítani, így a sebesség is csökkent, de a hajót továbbra is nagy erővel nyomta oldalra. Ahogy a szél gale-lé erősödött, csak az első tarcsvitorlát, valamint az első és fő csúcsvitorlát hagyták fenn. Éjfél után nemsokkal, miután az új őrszolgálat elfoglalta helyét, a hajó 18 fokkal dőlt oldalra, majd kétszer is erőteljesen jobbra dőlt. Parancsot adtak, hogy az első csúcsvitorlát engedjék le, és mindkét, a szél irányába fordított csúcsvitorla kötélzetét oldják el. Mielőtt a kapitány parancsát teljesíteni tudták volna, a hajó tovább dőlt, majd felborult. 480 ember veszett a tengerbe, többek közt maga Coles is. Az Admiralitás Első Lordja, Hugh Childers és a Háborús Államtitkár-helyettes, Thomas Bating is elvesztette a fiát a balesetben. Csak 18 fő élte túl a hajó elsüllyedését, akik egy leszakadt csónakba tudtak mászni. A vizsgálatot Sir James Hope vezette a HMS DUKE OF WELLINGTON fedélzetén, Portsmouth kikötőjében. Az Admiralitás tudományos tanácsadóként olyan neves mérnököket is felkért, mint William Thomson (később Lord Kelvin) és William John Macquorn Rankine. Megállapították, hogy a hajó stabilitása elégtelen volt: 14 fokos dőlés esetén, amikor a fedélzet széle elérte a vízvonalat, a visszabillentő súly csak 410 tonna volt. A HMS Monarch esetében, ugyanekkora dőlésszögnél, ez 6500 tonna volt. A vizsgálat megállapította azt is, hogy "a CAPTAIN-t a Parlament és más csatornák nyomására építették meg, a Felügyelő és osztálya véleménye és meglátásai ellenére". A tragédia után a Királyi Tengerészet egy bóját helyezett el az elsüllyedés pontjának megjelölésére. Habár ez a bója napjainkban már nem létezik, 20 évvel később, amikor a HMS SERPENT ugyan ott süllyedt el, még megvolt. Hosszú évekig, az arra elhaladó brit hadihajók tisztelgő lövéseket adtak le az áldozatok emlékére, 1874-ben pedig a Brit Csatorna Flotta egy megemlékezésre gyűlt itt össze. A HMS CAPTAIN-nek számos emlékhelye van szerte Nagy-Britanniában, de a két legismertebb a londoni Szent Pál Katedrálisban, és portsmouthi Szent Anna templomban van. |
Kezdőlap Küldetésünk Szerkesztők Aktuális Archívum Cikk küldése Impresszum |
A szerkesztők Hajózástörténeti Közlemények cskegyesulet[at]gmail.com © Minden jog fenntartva 2005-2014, TIT HMHE - Hagyományőrző Tagozat |