1. számú melléklet:
Ausztria kereskedelmi tengerészetének változása 1871-1895 között
1.1. számú melléklet:
Ausztria gőzhajóállománya 1871-1895
Év |
Hajók száma (db) |
A hajók bruttó-regisztertonnatartalma (ezer t) |
A foglalkoztatottak száma (ezer fő) |
1871 |
91 |
48,5 |
2,3 |
1881 |
106 |
66,7 |
2,5 |
1891 |
135 |
90,1 |
n.a. |
1895 |
148 |
107,5 |
3,1 |
1.2. számú melléklet:
Ausztria teljes kereskedelmi hajóállománya 1871-1895
év |
Hosszú-járatú hajók (db) |
Nagy parthajózású hajók (db) |
Kis parthajózású hajók (db) |
Halász-bárkák (db) |
Számozott bárkák és kirakodó-hajók (db) |
Hajók és bárkák összesen (db) |
Hajók és bárkák összesen (tonna) |
1871 |
488 |
n.a. |
2195 |
1296 |
3344 |
7323 |
307389 |
1881 |
369 |
70 |
1602 |
2047 |
3847 |
7935 |
259641 |
1891 |
164 |
70 |
1489 |
2618 |
5771 |
10112 |
194225 |
1895 |
143 |
59 |
1491 |
3119 |
6803 |
11615 |
188642 |
Megjegyzés: A tonnatartalom csökkenését a hosszújáratú és kis parthajózású hajók ezen belül is különösen a vitorlások számának csökkenése magyarázza. Láthatóan a halászbárkák és a kiszolgáló-, kirakodóhajók száma nőtt a legintenzívebben. Az első három oszlopban mutatott hajók számcsökkenése a vitorlások kiszorulásával magyarázható, a számozott bárkák és kirakodóhajók pedig éppen a gőzhajózásnak köszönhetően a kikötők forgalmának megemelkedéséről tanúskodnak. A táblázatból kitűnik az is, hogy a tengeri halászat jelentősége milyen nagymértékben emelkedett. |
2. számú melléklet:
A magyar kereskedelmi tengerészet alakulása 1871-1895
2.1. számú táblázat:
Magyarország gőzhajóállománya 1871-1895
év |
Hajók száma (db) |
A hajók bruttó-regisztertonnatartalma(ezer t) |
A foglalkoztatottak száma (fő) |
1871 |
1 |
0,95 |
67 |
1882 |
14 |
6,1 |
186 |
1891 |
40 |
13,1 |
399 |
1895 |
64 |
37,8 |
866 |
2.2. számú táblázat:
Magyarország vitorlásállománya 1871-1895
év |
Hosszújáratú vitorlások (db) |
Nagy parthajózású vitorlások (db) |
Kis parthajózású vitorlások (db) |
Halászbárkák (db) |
Számozott bárkák és kirakodóhajók (db) |
Hajók és bárkák összesen (db) |
1871 |
165 |
7 |
215 |
53 |
126 |
566 |
1881 |
138 |
3 |
178 |
64 |
81 |
465 |
1891 |
78 |
1 |
122 |
46 |
198 |
445 |
1895 |
51 |
1 |
124 |
46 |
218 |
440 |
3. számú melléklet:
Trieszt és Fiume áruforgalma
3.1. számú melléklet:
Trieszt áruforgalma ötévenkénti átlagokban (millió korona = mó K)
Évek |
Behozatal (mó K) |
Kivitel (mó K) |
Összes forgalom (mó K) |
1871/75 |
287,8 |
198,2 |
486,0 |
1876/80 |
277,1 |
220,0 |
297,1 |
1881/85 |
343,6 |
301,0 |
644,6 |
1886/90 |
390,8 |
328,2 |
719,0 |
1891/95 |
366,1 |
321,9 |
688,0 |
3.2. számú melléklet:
Fiume kikötőjének áruforgalma (millió korona = mó K)
Év |
Behozatal (mó K) |
Kivitel (mó K) |
Összes forgalom (mó K) |
1870 |
16,0 |
10,8 |
26,8 |
1875 |
17,8 |
17,4 |
35,2 |
1880 |
15,8 |
38,8 |
54,4 |
1885 |
43,8 |
108,6 |
152,4 |
1890 |
57,4 |
120,0 |
177,4 |
3.3. számú melléklet:
A Fiumébe és Triesztbe érkezett hajók száma 1870-1890
Fiume |
Trieszt |
|||
Év |
Hajók száma (db) |
Nettó tonnatartalom (t) |
Hajók száma (db) |
Nettó tonnatartalom (t) |
1870 |
2046 |
130170 |
8045 |
960103 |
1875 |
2595 |
167995 |
7851 |
985682 |
1880 |
2682 |
342643 |
6662 |
1143950 |
1885 |
4315 |
719490 |
6806 |
1151718 |
1890 |
5471 |
883585 |
7835 |
1474865 |
Megjegyzés: Az adatokból jól látható a fiumei kikötő forgalmának gyors növekedése, valamint Trieszt vezető szerepe. A kikötőkbe érkezett hajók számát mutató grafikon szemléletesebben mutatja Fiume gyors fejlődését. A két kikötő áruforgalma között a hetvenes években még lényeges különbség látható, míg a kilencvenes évekre a differencia jelentősen csökkent. |