1. számú melléklet:

Ausztria kereskedelmi tengerészetének változása 1871-1895 között

1.1. számú melléklet:

Ausztria gőzhajóállománya 1871-1895

 

Év

Hajók száma

(db)

A hajók bruttó-regisztertonnatartalma (ezer t)

A foglalkoztatottak száma

(ezer fő)

1871

91

48,5

2,3

1881

106

66,7

2,5

1891

135

90,1

n.a.

1895

148

107,5

3,1

 

1.2. számú melléklet:

Ausztria teljes kereskedelmi hajóállománya 1871-1895

 

év

Hosszú-járatú hajók

(db)

Nagy parthajózású hajók

(db)

Kis parthajózású hajók

(db)

Halász-bárkák (db)

Számozott bárkák és kirakodó-hajók (db)

Hajók és bárkák összesen (db)

Hajók és bárkák összesen

(tonna)

1871

488

n.a.

2195

1296

3344

7323

307389

1881

369

70

1602

2047

3847

7935

259641

1891

164

70

1489

2618

5771

10112

194225

1895

143

59

1491

3119

6803

11615

188642

 

Megjegyzés: A tonnatartalom csökkenését a hosszújáratú és kis parthajózású hajók ezen belül is különösen a vitorlások számának csökkenése magyarázza. Láthatóan a halászbárkák és a kiszolgáló-, kirakodóhajók száma nőtt a legintenzívebben. Az első három oszlopban mutatott hajók számcsökkenése a vitorlások kiszorulásával magyarázható, a számozott bárkák és kirakodóhajók pedig éppen a gőzhajózásnak köszönhetően a kikötők forgalmának megemelkedéséről tanúskodnak. A táblázatból kitűnik az is, hogy a tengeri halászat jelentősége milyen nagymértékben emelkedett.

 

 

2. számú melléklet:

A magyar kereskedelmi tengerészet alakulása 1871-1895

2.1. számú táblázat:

 

Magyarország gőzhajóállománya 1871-1895

 

év

Hajók száma (db)

A hajók bruttó-regisztertonnatartalma
(ezer t)

A foglalkoztatottak száma (fő)

1871

1

0,95

67

1882

14

6,1

186

1891

40

13,1

399

1895

64

37,8

866

 

2.2. számú táblázat:

Magyarország vitorlásállománya 1871-1895

 

év

Hosszújáratú vitorlások (db)

Nagy parthajózású vitorlások (db)

Kis parthajózású vitorlások (db)

Halászbárkák (db)

Számozott bárkák és kirakodóhajók (db)

Hajók és bárkák összesen (db)

1871

165

7

215

53

126

566

1881

138

3

178

64

81

465

1891

78

1

122

46

198

445

1895

51

1

124

46

218

440

 
 

3. számú melléklet:

Trieszt és Fiume áruforgalma

3.1. számú melléklet:

Trieszt áruforgalma ötévenkénti átlagokban (millió korona = mó K)

 

Évek

Behozatal
(mó K)

Kivitel
(mó K)

Összes forgalom (mó K)

1871/75

287,8

198,2

486,0

1876/80

277,1

220,0

297,1

1881/85

343,6

301,0

644,6

1886/90

390,8

328,2

719,0

1891/95

366,1

321,9

688,0

 

3.2. számú melléklet:

Fiume kikötőjének áruforgalma (millió korona = mó K)

 

Év

Behozatal
(mó K)

Kivitel
(mó K)

Összes forgalom
(mó K)

1870

16,0

10,8

26,8

1875

17,8

17,4

35,2

1880

15,8

38,8

54,4

1885

43,8

108,6

152,4

1890

57,4

120,0

177,4

 

3.3. számú melléklet:

A Fiumébe és Triesztbe érkezett hajók száma 1870-1890

 

 

Fiume

Trieszt

Év

Hajók száma (db)

Nettó tonnatartalom (t)

Hajók száma (db)

Nettó tonnatartalom (t)

1870

2046

130170

8045

960103

1875

2595

167995

7851

985682

1880

2682

342643

6662

1143950

1885

4315

719490

6806

1151718

1890

5471

883585

7835

1474865

 
 

 

Megjegyzés: Az adatokból jól látható a fiumei kikötő forgalmának gyors növekedése, valamint Trieszt vezető szerepe. A kikötőkbe érkezett hajók számát mutató grafikon szemléletesebben mutatja Fiume gyors fejlődését. A két kikötő áruforgalma között a hetvenes években még lényeges különbség látható, míg a kilencvenes évekre a differencia jelentősen csökkent.